Koncernchef Hans Wijers lämnar AkzoNobel; Ton Büchner efterträder

AkzoNobel tillkännager idag att koncernchef Hans Wijers kommer att lämna företaget i samband med aktieägarstämman 2012. Med stämmans godkännande kommer han att efterträdas av Ton Büchner, för närvarande koncernchef för schweiziska Sulzer AG, med verksamhet över hela världen och noterat på börsen i Zürich.

Hans Wijers (60) tog plats i AkzoNobels koncernledning i oktober 2002 och utsågs till koncernchef i maj 2003. Med en framgångsrik karriär som näringslivsminister för Nederländerna och managementkonsult bakom sig insåg han att företagets breda verksamhet – härrörande från en historia av sammanslagningar och förvärv – försvårade skapandet av långsiktigt värde för alla dess intressenter.

Under de första åren förbättrade Hans Wijers läkemedelsverksamhetens pipeline, skapade tydligare fokus inom kemiverksamheten och stärkte färgverksamheten. Med dessa strategiska förändringar genomförda, ledde han transformationen av företaget genom att avyttra läkemedelsdelen och förvärva ICI, något som skapat grunden för dagens AkzoNobel, världens största färg- och specialkemiföretag.

Hans Wijers fokus på att skapa värde för all intressenter har resulterat i förbättringar inom hållbarhetsområdet, satsningar på mångfaldsfrågor, mer engagerade medarbetare samt en stark global räckvidd för koncernen som helhet. AkzoNobel lanserade nyligen sin nya strategi hållbar tillväxt med sikte på €20 miljarder i omsättning kring år 2015 och årligt växande EBITDA.

Ton Büchner (45) är sedan 2007 koncernchef för Sulzer, ett företag noterat på schweiziska börsen. Sulzer är ett av Schweiz ledande globala industriföretag och med produktion på mer än 160 platser runt om i världen. För närvarande har Sulzer globalt cirka 14 000 anställda.

Ton började arbeta för Sulzer 1994 och har haft ett flertal tjänster inom olika delar av företaget, bland annat som vd för två av dess divisioner, Sulzer Turbomachinery Services och Sulzer Pumps. Han har också varit operationellt ansvarig för flera av Sulzers verksamheter i Kina.

Ton Büchner är nederländsk medborgare. Han har i de ledande befattningarna han haft både utvecklat verksamheten strategiskt och fått den att växa, också under svåra marknadsförhållanden. Som exempel kan nämnas att han som ansvarig för Sulzer Turbomachinery Services avsevärt ökade dess försäljning och lönsamhet och att Sulzer Pumps EBITA fyrdubblades under hans ledarskap åren 2002 till 2006.

För mer information:

Oskar Bosson
0031 20 502 7833 / oskar.bosson@akzonobel.com

• Företagsinformation

• ton büchner
  • hans wijers

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow's Answers Today™.