Marcus bidrar till hållbar utveckling

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 09:19 CET

AkzoNobels Marcus Högberg ingår i det team av ingenjörer som nyligen fick en guldmedalj i världens största och mest prestigefyllda ingenjörstävling Mondialogo Engineering Award. 7500 ingenjörer från 96 länder deltog i tävlingen som syftar till att stötta utvecklingsländer.

– Vi riktade in oss på hela fyra av de totalt åtta tävlingskategorierna, säger tjugosexåriga Marcus Högberg, och nämner ”Hållbarhet”, ”Skapa globala partnerskap för utveckling”, ”Bekämpa extrem fattigdom och hunger”, samt ”Arbeta för ökad jämställdhet mellan män och kvinnor”.

Marcus team, som bestod av fem svenska och fyra indonesiska ingenjörer, inriktade sitt projekt på byn Samigaluh som ligger på den indonesiska ön Java.

– Tillsammans har vi tagit fram ett koncept som innebär att avfall från ett håll kan användas som råvara på ett annat håll, säger Marcus Högberg, som studerat kemiteknik på Chalmers och nu arbetar som processingenjör på AkzoNobel Functional Chemicals i Stenungsund.

Det handlar bland annat om att ta överskottsvärme från ett håll och använda värmen på ett annat håll och att tillverka biogas från restprodukter. Produktionen kommer att skapa nya arbetstillfällen och inkomstkällor och kommer främst att skötas av kvinnor för att förbättra deras ekonomiska situation och sociala status.

När finalen gick av stapeln i Stuttgart i november i år fick teamet inte bara ta emot guldmedaljen utan också 15 000 Euro. Pengarna ska användas till att implementera projektet nästa sommar.

Mondialogo Engineering Award startades 2004 av FN-organet UNESCO i samarbete med bilkoncernen Daimler. De åtta tävlingskategorierna har alla koppling till FN:s utvecklingsmål.

Till redaktören
Vi på AkzoNobel är stolta över att vara en av världens ledande industrikoncerner. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, tillverkar och tillhandahåller vi ett brett sortiment av färg för konsument och hantverkare, högteknologisk färg, lim och limsystem samt specialkemikalier. Med en omsättning på cirka SEK 148 miljarder 2008 är vi världens största färgföretag. Som stor producent av specialkemikalier förser vi företag världen över med högkvalitativa råvaror till produkter som är nödvändiga i människors vardag. Vi tänker på framtiden men agerar i samtiden. Vi brinner för att introducera nya idéer och utveckla hållbara koncept för våra kunder. Det är därför våra 58 000 medarbetare i mer än 80 länder arbetar för att leverera Tomorrow’s Answers Today®.

I Sverige har AkzoNobel cirka 3 500 anställda på ett 20-tal platser. För mer information se www.akzonobel.se

AkzoNobel i Stenungsund tillverkar etylenoxid, specialtensider, etanolaminer och etylenaminer. Vi har nära 500 medarbetare inom forskning och utveckling, försäljning, marknad, administration och tillverkning.

Internet: www.akzonobel.se, www.akzonobel.com

För mer information: