Först ut i Volvo Ocean Race - team AkzoNobel

Svensk-nederländsk båt först ut att presenteras i Volvo Ocean Race 2017-2018.
I dag meddelade team AkzoNobel och skippern Simeon Tienpont att man tillsammans gör en satsning i världens största havskappsegling.
– Jag är stolt över förtroendet och ser fram emot att göra detta med team AkzoNobel, tillsammans kan vi lyckas och vinna Volvo Ocean Race, säger Simeon Tienpont.

Det är sedan en tid tillbaka klart att nästa omgång av den legendariska världskappseglingen Volvo Ocean Race, 2017-18, kommer göra ett stopp i Göteborg. Senast staden stod värd för tävlingen lockades mer än 330 000 besökare till evenemanget. När båtarna kommer in till frihamnen i Göteborg någon gång under midsommarveckan 2018 är den svensk-nederländska båten team AkzoNobel en av dem. Tillsammans med den erfarne skippern Simeon Tienpont, tvåfaldig vinnare av Americas Cup, gör man nu en satsning för att vinna världens största havskappsegling som sträcker sig över tio månader och som besöker elva värdsstäder på sin resa runt jorden.

Fakta Volvo Ocean Race
• 2017-18 blir det den 13:e upplagan av tävlingen som startar i Alicante och når Göteborg ca den 16 juni 2018.
• Göteborg har varit värdstad vid tre tillfällen tidigare; målgång 2006 och 2015 samt hamnstopp 2002.
• Tävlingen började 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen är indelad i etapper som korsar fyra oceaner. Varje etapp startas och avslutas i ledande städer världen runt, så kallade värdstäder. Se mer om rutten här: http://publish.mynewsdesk.com/se/edit/videos/24306.
• Årets tävling kommer att ha elva värdstäder: Alicante, Lissabon, Kapstaden, Hongkong, Guangzhou, Auckland, Itajaí, Newport, Cardiff, Göteborg och Haag.
• Vinnaren av varje delsträcka får ett poäng, nummer två får två och så vidare. Laget med lägst antal poäng vinner tävlingen.
• I 2014-15 års upplaga av tävlingen deltog totalt sju lag. Team AkzoNobel är första team ut att meddela deltagande i 2017-2018 års upplaga.
• Årets tävlingssträcka blir den längsta i tävlingens historia, med cirka 45 000 nautiska mil.
• Den längsta delsträckan blir den mellan Kapstaden till Hongkong, cirka 12 000 nautiska mil med upp till 37 dygn till havs.
• Mer information finns på http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

• Vattensporter

• simeon tienpont
  • team akzonobel
  • volvo ocean race

Inom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter.

Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör.