Årets samlare är utsedd

Tidningen Nostalgia utser årligen ”Årets samlare”. År 2012 går utmärkelsen till Kent Karlsson, radiosamlare och tillika mjölkbonde i Bärke, någon mil söder om Ed i Dalsland. Han har minst 600 radioapparater i sin samling. Omkring 300 av dessa visar han på motorcykelmuseet i Ed.

– Jag har koncentrerat mig på radioapparater som använts i Sverige, säger Kent Karlsson som tog hem titeln ”Årets samlare”. De äldsta är från 1923 och huvuddelen är från 1930- och 40-talen. Det finns en del försöksmodeller som jag gärna skulle vilja komma över. Men de är inte lätta att hitta förstås.

Ett sådant exempel finns dock redan i samlingen. Speciellt stolt är Kent Karlsson över ”kungaradion”, en gigantisk pjäs, som företaget Gylling & Co tillverkade i endast fem exemplar 1935. Det efter att kung Gustav V uttryckt önskemål om en apparat som visade stationsorterna på en karta.

Till vardags är Kent Karlsson bonde och har 35 mjölkkor och ytterligare 65 nötdjur. Han har också en del jukeboxar, grammofoner och motorsågar. En verklig samlare med andra ord.

Årets vinnare fick tre gånger fler röster än tvåan Stefan Tolinsson från Göteborg som samlar på Ingo-prylar.

Läs gärna mer i tidningen Nostalgia Magazine, på www.fabas.se eller på www.nostalgiamagazine.se