Fordon som jobbat - Årets tema i Hall C på Bilsport Performance & Custom Motor Show

Arbetsfordon i tidstypisk miljö är årets huvudtema i Hall C på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping under påskhelgen. Det kommer att finnas allt från klassiska Televerks-duetter till ambulans och polisbil i räddningsaktion.

Motorhistoriska Riksförbundet och Nostalgia Magazine har sedan flera år tillbaka haft gemensamt ansvar för innehållet i Hall C, som är den nostalgiska hallen.

– Nu tycker vi det är dags att gamla trotjänare får den uppmärksamhet som de förtjänar, resonerar MHRF:s generalsekreterare Jan Tägt.

Ett flertal montrar, som fått olika arbetsnamn, är under planering ihop med respektive fordonsägare. Utmed ”Minnenas allé” får besökarna uppleva en blandning av olika fordon i sina rätta arbetsmiljöer och tidsepoker. Vid de klassiska Televerks-duetterna har folkstormen Valdemar dragit in under långfredagen. Besök ett traditionellt lastbilsåkeri från mitten av 1900-talet. Utryckningsfordonen är på plats vid en olycka och mycket, mycket mer.

Dessutom har ett antal fordonsklubbar visat intresse att medverka. Däribland Östergötlands Veteranlastbilsklubb och Vagnhistoriska Sällskapet.

Mycket talar nu för att årets innehåll ska locka alla sorters fordonsentusiaster och smakriktningar.

– Fjolårets lyckade satsning på historiska fordon som modifierats under sin bruksperiod uppskattades verkligen. Aldrig tidigare har så många besökare samlats i Hall C, säger Eva Holmberg, projektsamordnare för mässan.

Bilsport Performance & Custom Motor Show består av fyra hallar. Hall C är den nostalgiska hallen med en härlig blandning av klassiska fordon som bilar, lastbilar, motorcyklar, mopeder och båtar.

För mer information, kontakta Eva Holmberg, telefon 0455-33 53 43.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen och Ryssland. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK. FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.