Lågt koldioxidavtryck i Alectas aktieinnehav

Alectas aktieportfölj har ett koldioxidavtryck som tillhör ett av de lägsta bland de som hittills är redovisade. Det visar en mätning som gjorts under 2015.

Alecta har mätt aktieportföljens koldioxidavtryck* med hjälp av analysföretaget South Pole. Koldioxidavtrycket för en aktieinvestering har beräknats som Alectas ägarandel av bolagets utsläpp av växthusgaser, så kallade koldioxidekvivalenter.

Aktieportföljens koldioxidavtryck mätt per 1 januari 2015 var 1,2 kg CO2e per 100 investerade kronor. Som jämförelse kan nämnas att andra svenska förvaltare som gjort liknande mätningar hamnat i intervallet 1,0 – 2,0 kg CO2e per 100 investerade kronor.

– Bolagens koldioxidutsläpp har kommit allt mer i fokus. Både kunder och andra intressenter visar ett ökat intresse i den här frågan. Därför har vi börjat mäta och redovisa vår aktieportföljs koldioxidavtryck. Dessutom bidrar mätningen till att öka kunskapen i Alectas investeringsorganisation om de klimatrisker som finns i våra placeringar, säger Peter Lööw, hållbarhetsansvarig på Alectas kapitalförvaltning.

Saknar standard

Det finns ännu ingen enhetlig standard för beräkning och rapportering av koldioxidavtryck. Därför är det stora skillnader mellan hur olika kapitalförvaltare beräknar och presenterar sina portföljers koldioxidavtryck. Nivån på Alectas koldioxidavtryck tillhör de lägre bland de livbolag, fondbolag och AP-fonder som hittills publicerat sina koldioxidavtryck.

– Vi är glada att vi nu har ett kvitto på att vår fokuserade investeringsstrategi förutom god avkastning och låga kostnader även ger ett lågt koldioxidavtryck. Vi slår oss dock inte till ro utan fortsätter att utveckla och förbättra vår förvaltningsstrategi. Vi har höga ambitioner vad gäller såväl konkurrenskraftig avkastning, låga kostnader som ansvarsfulla investeringar, säger Per Frennberg, kapitalförvaltningschef på Alecta.

* Koldioxidavtrycket inkluderar både direkta utsläpp från verksamheten, så kallad Scope 1, samt indirekta utsläpp som härrör från köp av el och fjärrvärme, så kallad Scope 2. Mätningen bygger på den internationella standarden Green House Gas Protocol som är den vanligaste redovisningsstandarden för att beräkna utsläpp av växthusgaser.

Läs mer om Alectas hållbarhetsarbete.

Peter Lööw, hållbarhetsansvarig Alecta Kapitalförvaltning, telefon: 08-441 90 79 eller peter.loow@alecta.com

Johan Anderson, presschef, Alecta, telefon: 08-441 68 11 eller johan.anderson@alecta.se

• koldioxidavtryck
  • koldioxid
  • co2
  • hållbarhet

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar 710 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,1 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.