Stabil finansiell ställning och låga kostnader

Alectas finansiella rapport första halvåret 2016

• Fortsatt god finansiell ställning med en solvensgrad på 154 procent (171) och kollektiv konsolidering för förmånsbestämda försäkringar på 140 procent (154).
  • Fortsatt låga kostnader med en förvaltningskostnadsprocent på 0,09 (0,10).
  • Förvaltningskostnadsprocent för pensionsprodukter exklusive valcentraler var 0,06 (0,07).
  • Ökad premieinkomst till 16,1 miljarder kronor (14,7) mycket tack vare ökat antal kunder inom Alecta Optimal Pension.

• – Jag är glad att kunna hälsa vår miljonte kund välkommen till en av Sveriges största sparprodukter, Alecta Optimal Pension. Att produkten sedan lanseringen 2007 nu har så många kunder är ett styrkebesked. Det är också glädjande att så många aktivt väljer Alecta för sin kollektivavtalade tjänstepension. Våra kunder kan ha en stor tilltro till Alectas förmåga att leverera en hållbar pension sett till avkastning och kostnader i en miljö med fortsatt mycket låga marknadsräntor, säger Magnus Billing, vd på Alecta.

Premiebestämd försäkring
    Alectas premiebestämda sparprodukt Alecta Optimal Pension gav en avkastning på -1,8 procent under det första halvåret 2016 vilket är 0,4 procentenheter bättre än jämförelseindex*. Under femårsperioden fram till sista juni 2016 har Alecta Optimal Pensions totalavkastning varit 8,9 procent i genomsnitt per år. Det är 3,4 procentenheter bättre per år än jämförelseindex under motsvarande femårsperiod. Alecta Optimal Pensions förvalsportfölj har nu ett förvaltat kapital på närmare 60 miljarder kronor.

Förmånsbestämd försäkring
    Avkastningen för Alectas förmånsbestämda försäkring var 0,1 procent under det första halvåret 2016. Den senaste femårsperioden har genomsnittlig årsavkastning varit 7,0 procent. Inom förmånsbestämd försäkring uppgick den kollektiva konsolideringen till 140 procent den 30 juni 2016. I förmånsbestämd försäkring bestäms pensionens storlek utifrån den försäkrades lön och tjänstetid. Avkastningen har över tid har främst betydelse för arbetsgivarnas pensionskostnader.

Alectas solvensgrad var 154 procent per den 30 juni 2016.

*Jämförelseindex är Morningstar Blandfond SEK aggressiv, som har en jämförbar placeringsinriktning.

Nyckeltal, procentjan - jun 2016jan - jun 20155 års genomsnitt
    Avkastning premiebestämd försäkring (Alecta Optimal Pension, förvalsportföljen)-1,87,88,9
    Avkastning förmånsbestämd försäkring0,15,17,0
    Kollektiv konsolidering förmånsbestämd försäkring, 30 juni140154
    Solvensgrad koncernen, 30 juni154171
    Förvaltningskostnad koncernen **0,090,10
     Varav pensionsprodukter exkl valcentraler **0,060,07
    Kapitalförvaltningskostnad koncernen **0,030,03

** Nyckeltalet är baserat på rullande 12 månader.

Ytterligare nyckeltal redovisas på alecta.se
    Läs gärna hela rapporten här.

Vid frågor, kontakta
    Magnus Billing, vd tel: 08-441 65 59
    Staffan Ström, informationschef tel: 08-441 97 45, staffan.strom@alecta.se

Ordlista

Förmånsbestämd försäkring
    Förmånsbestämd försäkring innebär att pensionens storlek är bestämd på förhand som en andel av den anställdes lön. Premien (arbetsgivarens inbetalning till försäkringen) varierar däremot över tid. Premiens storlek beror bland annat på avkastningen, avgifterna och den förväntade livslängden hos de försäkrade.

Förvaltningskostnad
    Driftskostnaderna i försäkringsrörelsen (anskaffnings-, administrations- och skaderegleringskostnader) i förhållande till genomsnittligt förvaltat kapital.

Kapitalförvaltningskostnad
    Kapitalförvaltningskostnaden är försäkringsbolagets kostnad för att förvalta pensionskapitalet.

Kollektiv konsolidering
    Fördelningsbara tillgångar i förhållande till försäkringsåtagandena till försäkringstagare
    och försäkrade (både garanterade åtaganden och fördelad återbäring).

Premiebestämd försäkring
    Premiebestämd försäkring innebär att premien (arbetsgivarens inbetalning till försäkringen) är bestämd på förhand som en andel av den anställdes lön. Pensionens storlek varierar däremot över tid. Den beror bland annat på inbetalningarna, avkastningen, avgifterna och den förväntade livslängden hos de försäkrade. Premiebestämd pension kan också kallas avgiftsbestämd pension.

Solvensgrad
    Solvensgrad är förhållandet mellan försäkringsbolagets tillgångar och värdet på de garanterade pensionsbelopp bolaget har lovat sina kunder. Det är alltså ett mått på hur väl bolagets tillgångar räcker för att kunna betala ut de garanterade pensionsbeloppen. Något förenklat ska solvensgraden, enligt lag, överstiga 104 procent för traditionell försäkring.