Vem är årets populäraste Vasaloppsåkare?

Med tre veckor kvar till Vasaloppet öppnar Alecta Vasaloppshälsningen. Vasaloppshälsningen är gratistjänsten som gör det möjligt för vem som helst att stötta familjen, vännen eller kollegan i form av digitala hejarramsor.

Nytt för i år är tävlingen ”Populäraste Vasaloppsåkaren”. En hälsning från någon man tycker om kan vara det lilla extra som behövs för att man ska orka pusha sig lite extra att ta sig runt banan eller slå sitt personliga rekord. Tävlingen gäller de som åker Vasaloppet den 8 mars, inte de andra loppen under veckan.

– Alla kan inte vara snabbast men det är viktigt att så många som möjligt får stöd och pepp från vänner och familj. Vi hoppas att det här kan vara en kul grej som hjälper åkarna i deras tuffa utmaning, säger Jelena Mirkovic, chef för marknadskommunikation på Alecta.

Vinnaren uppmärksammas under loppet och vinner ett presentkort från Skistar värt 5 000 kronor. Den populäraste åkaren definieras som den åkare som får flest peppande hälsningar från olika avsändare.

Förra året skickades drygt 11 000 kreativa digitala hälsningar till åkarna i spåret. Vem som helst kan skicka en Vasaloppshälsning med bild till valfri åkare. Hälsningarna kommer att visas på fyra stora digitala skärmar utplacerade mellan Sälen och Mora. Hälsningar kan skickas på vasaloppshalsningen.se

Så fungerar hälsningarna

Varje åkare har ett tidtagningschip runt fotleden. När åkaren passerar en given punkt i spåret känner tjänsten av det och en hälsning till åkaren visas automatiskt på skärmen en bit fram. Det finns fyra skärmar i spåret.

Vid frågor, kontakt
Jelena Mirkovic, chef Marknadskommunikation, Alecta, tel: 070-751 93 14