Alektum Group tecknar genombrottsaffär med mobiloperatören Tre

Det Göteborgsbaserade familjeföretaget Alektum Group, som hjälper företag med kassaflöden inom finansiering, riskhantering och inkasso, har tecknat partneravtal med mobiloperatören Tre. Affären är en av Alektum Groups största någonsin och innebär att företaget ska bistå Tre med kravhantering.

Nyligen tecknade det Göteborgsbaserade familjeföretaget Alektum Group avtal med mobiloperatören Tre. Affären är en av Alektum Groups största hittills och avtalet sträcker sig under 2+1 år, och innefattar systeroperatören Hallon. Alektum Group har sedan tidigare kunder som Klarna, Paynova och e-handelsbolaget NA-KD.

Totalt har företagets omsättning ökat med ungefär 100% under fyra år – från 350 miljoner kronor år 2013 till 700 miljoner kronor år 2017. Alektum Group beviljades under 2017 finanstillstånd i Nederländerna och Norge, vilket skapat nya affärsmöjligheter utanför Sverige.

- Vi är i stark tillväxt och är otroligt stolta över avtalet som är en genombrottsaffär för oss. Tre delar vår filosofi och valde oss eftersom de under de senaste åren valt att fokusera allt mer på bättre kundvård. Vårt proaktiva arbetssätt med skräddarsydda lösningar inom kreditupplysningar och riskinformation, med fokus på att kunden inte ska hamna i en skuldfälla, var avgörande, säger Mats Augurell, vd på Alektum Group.

En annan avgörande faktor för att valet föll på Alektum Group var deras långa erfarenhet av inkasso och riskhantering.

- Vi har valt Alektum Group då det är viktigt för oss med en partner som har samsyn på vikten av en bra kundupplevelse. Dessutom passar det oss – som är en snabbfotad utmanare på telemarknaden – med en innovativ uppstickare som leverantör, säger Fabrice Marseille, CFO på Tre.

• tre
  • finansiella lösningar

Alektum Group är ett familjeägt företag som erbjuder finansiella tjänster. Genom en unik kombination av innovativa tjänster stödjer vi våra kunder genom den finansiella processen så att de kan hitta rätt kunder, förbättra sin likviditet, effektivisera sin fakturaadministration och minska sina kreditrisker. Vi tror på långsiktigt partnerskap genom nära samarbete, skräddarsydda lösningar och taktfull dialog med kundens kund. Att samarbeta med oss ska alltid vara enkelt och effektivt – rätt lösningar vid rätt tidpunkt för rätt resultat.

Alektum Group har varit verksamma sedan 1992 då vi startade som renodlat inkassoföretag. Vi bedriver i dag verksamhet på 16 europeiska marknader, har cirka 500 anställda och omsätter över 700 miljoner kronor. www.alektumgroup.se