Ingen anser sig handla för mycket på Black Friday – men antalet inkassoärenden skenar

Antalet inkassoärenden ökade med 20 procent hos inkassobolaget Alektum Group som en direkt följd av köp på Black Friday förra året. Den största andelen stod unga människor för. En ny undersökning visar att shoppingfesten fortsätter. Var tredje svensk räknar med att fynda på Black Friday den 29 november.

Bland 18-30-åringar utgår nästan varannan från att de kommer handla under årets Black Friday (47%). Det visar en ny undersökning om privatekonomi och konsumtion som Novus har gjort på uppdrag av Alektum Group.

Fyra av tio svenskar har tidigare handlat på Black Friday (39%) och var tredje räknar med köp i år (33%). Dock är det ingen risk att vi förköper oss, om vi får tro tidigare fyndare. Bara två procent anser sig ha handlat för mer än de haft råd med på Black Friday. En överväldigande majoritet, 97 procent, har inte gjort det.

Den tjugoprocentiga ökningen av inkassoärenden efter förra årets Black Friday visar att många får det lite kämpigt när fakturorna ska betalas. Men man kopplar sannolikt inte detta till det enskilda köpet, utan det är ofta många utgifter på kort tid som blir övermäktiga i slutändan, säger Anders Svensson, inkassochef Alektum Group.

Var tredje föredrar köp nu – betala senare

Bara fem procent säger att de aldrig handlar online, men fortfarande föredrar en majoritet (58%) att göra sina inköp i fysiska butiker. Detta är tydligare ju äldre man är. Bland 18-30-åringar säger nästan sex av tio (57%) att de föredrar att handla online alternativt att det inte spelar någon roll hur köpet görs. När vi handlar online föredrar en majoritet direktbetalning (62%), medan var tredje (31%) föredrar att betala senare, med faktura eller kreditkort.

Så länge man kan betala är faktura och kredit inget problem. Problemet uppstår när det blir för mycket, som det lätt kan bli i slutet av året. Black Friday infaller kort efter en lön som också ska räcka till jul. Mitt tips är att göra en budget och prioritera inköpen utifrån den, säger Anders Svensson.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel under perioden 14-21 oktober 2019. Målgruppen är allmänheten 18-79 år och totalt genomfördes 1049 intervjuer.

Anders Svensson, inkassochef Alektum Group, anders.svensson@alektumgroup.com
Tel 070 861 05 37

• shoppa lagom
  • överskuldsättning