Nytt initiativ vill inspirera till sunda shoppingvanor och färre skulder

Betalningsanmärkningarna på grund av obetalda skulder ökar – en dyster trend med enbart förlorare. Nu lanserar inkassoföretaget Alektum Group shoppalagom.se, ett initiativ som ska inspirera privatpersoner att anpassa konsumtionen till betalningsförmågan.

”Som inkassobolag har vi en viktig roll att fylla. Vi kan göra skillnad. Med initiativet Shoppa Lagom vill vi göra just det. Att inspirera och informera om privatekonomisk balans är en del. Att hjälpa våra kunder att erbjuda konsumenter rätt betalningsalternativ utifrån betalningsförmåga är en annan. På så sätt kan vi hjälpa både privatpersoner och företagen de handlar hos till en mer stabil ekonomi”, säger Mats Augurell, vd Alektum Group.

Över 400 000 personer är överskuldsatta

De kommersiella högtiderna avlöser varandra och i almanackan har jul- och sommar-REA fått sällskap av nya högtidsdagar såsom Black Friday och Singles Day. Kombinationen av nya och enkla betallösningar och näst intill friktionslösa transaktioner bidrar till att många hamnar i skuldfällan.

Av de inkassokrav Alektum Group skickar ut varje år är långt ifrån alla fullt betalda efter två år. Med andra ord borde många faktura- och kreditköp inte ha genomförts.

Enligt Kronofogdemyndighetens senaste statistik är 413 000 personer i Sverige överskuldsatta.

Alla inblandande måste ta ansvar för det här. Vårt initiativ Shoppa Lagom är ett litet steg på vägen och ett upprop till andra att vara med. Initiativet ligger helt i linje med kärnan i våra grundvärderingar – socialt ansvarstagande och privatekonomisk hållbarhet. Obetalda skulder är inte bra för någon – inte för de skuldsatta, inte för handeln, inte för oss och inte för samhället. Genom Shoppa Lagom vill vi belysa en viktig, men sällan uppmärksammad samhällsfråga, som berör många ”, säger Moa Tyborn, kommunikations- och marknadsdirektör, Alektum Group.

Sajten www.shoppalagom.se är navet. Här finns råd för hantering av privatekonomi, tips om att handla förnuftigt samt en enkel kalkylator som visar utrymme för konsumtion.

Shoppa Lagom lanseras under Almedalsveckan.

Se mer här: www.shoppalagom.se

Mats Augurell, vd Alektum Group, tel 070 879 90 32, mats.augurell@alektumgroup.com

Moa Tyborn, kommunikations- och marknadsdirektör Alektum Group, tel 073 922 23 46, moa.tyborn@alektumgroup.com

Familjeföretaget Alektum Group startades 1992 som ett renodlat inkassobolag. Idag står vi till tjänst med digital kreditkontroll, finansiella lösningar för företag, inkasso och köp av fordringsportföljer. Vi finns i 16 europeiska länder, har över 500 anställda och omsätter mer än 700 miljoner kronor. Läs mer om vår resa och hur vi utvecklar våra kunders affärer på www.alektumgroup.se