Aleris avyttrar Medilab

Aleris och SYNLAB har träffat en överenskommelse som innebär att SYNLAB ska förvärva Aleris Medilab.

I samband med att Triton kommer att förvärva Aleris avyttras affärsområdet Medilab till SYNLAB. Medilab är Sveriges näst största privata leverantör av laboratorietjänster och har cirka 130 medarbetare. Verksamheten omfattar klinisk kemi, klinisk mikrobiologi samt klinisk patologi och cytologi.

- Medilab levererar tjänster av hög servicegrad och kvalitet till stora delar av den svenska sjukvården och kommer hos SYNLAB att få rätt förutsättningar att utvecklas hos en ägare med fullt fokus på laboratorieverksamhet, säger Alexander Wennergren Helm, koncernchef Aleris.

Fakta/Aleris Medilab

Aleris Medilab omsatte under 2018 269 miljoner kronor. Under 2018 genomförde Medilab cirka 7,6 miljoner undersökningar/analyser på uppdrag av regioner/landsting och privata sjukvårdsaktörer. Medilabs centrallaboratorium ligger i Täby. Utöver detta finns även 14 närlaboratorium i Stockholms- och Uppsalaregionen.

Fakta/SYNLAB

SYNLAB Group är den ledande medicindiagnostiska leverantören i Europa. SYNLAB finns i dag i mer än 40 länder på fyra kontinenter och innehar ledande positioner på de flesta marknader. Över 20 000 anställda bidrar varje dag till SYNLAB:s framgångar. I Sverige finns SYNLAB i dag med fyra laboratorier.

Aleris är ett vårdföretag som erbjuder tjänster inom sjukvård och diagnostik i Sverige, Norge och Danmark. Aleris affärsidé är att ge möjlighet till ett bättre och friskare liv och bidra till ökad samhällsnytta genom innovativa lösningar. Hög kvalitet på våra tjänster är en förutsättning för vår verksamhet. Aleris har cirka 4 500 medarbetare, omsätter 5,8 miljarder kronor och ägs av Patricia Industries – en del av Investor.