Aleris öppnar innovativ röntgenenhet i Mölndal

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2015 09:00 CEST

I dag, torsdagen den 16 april, invigs Aleris Röntgen Mölndal, med en av landets två MR-kameror där patienter kan undersökas stående.

Vid enheten utförs såväl konventionell röntgen som magnetkameraundersökningar, MR. Magnetkameran i Mölndal erbjuder möjlighet för patienten att stå upp under undersökningen. Därigenom kan kroppen undersökas under belastning, vilket är en fördel då en undersökning som görs liggande inte alltid visar orsaken till patientens besvär, exempelvis diskbråck eller andra ryggproblem. Möjligheten till MR-undersökning under belastning har hittills bara funnits på en vårdenhet i Umeå.

- Det känns väldigt bra att nu kunna öppna Aleris Röntgen Mölndal med en så här innovativ MR-kamera. Även i övrigt är utrustningen av toppklass, vilket bland annat medför att stråldoserna från vår konventionella röntgen minimeras, säger Lars Ahlander, affärsområdeschef för Aleris Röntgen.

Förutom att MR-kameran kan användas på stående patienter är den av så kallad öppen modell. Det innebär att risken för obehagskänslor av att vistas i trånga utrymmen minskas.

Aleris driver 17 röntgenenheter i bland annat Göteborg, Jönköping, Karlstad och i Stockholmsområdet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Ahlander, affärsområdeschef Aleris Röntgen, 070 - 461 00 21

Henrik Kennedy, kommunikationschef Aleris, 070 - 682 71 23

Ulrika Ask, verksamhetschef Aleris Röntgen, 072 - 528 47 19

Aleris är ett privat vård- och omsorgsföretag i Sverige, Norge och Danmark med tjänster inom sjukvård, äldreomsorg och psykisk hälsa. Vårt mål är att varje människa ska få den vård, omsorg och vilja som krävs för att nå ett bättre och friskare liv. Aleris ägs av Investor, har cirka 8 500 medarbetare och omsätter närmare 7 miljarder kronor.

Kommentarer (0)