Nu får Karlstad sitt första Aleris Plaza-boende

Vid årsskiftet 2019/2020 slås portarna upp för Aleris Orrholmen Plaza. Ett toppmodernt äldreboende och en plats där man som äldre kan välja hur man vill ha det.

Aleris Plaza-boenden har fått sitt namn från de öppna platser för samvaro, inne och ute, som finns på alla dessa boenden. På Aleris Orrholmen Plaza kommer det bland annat att finnas en takterrass med fantastisk utsikt över omgivningen.

När vi utformat våra Plaza-boenden har vi frågat äldre hur de vill ha det och kombinerat deras behov med våra medarbetares professionella kunnande och vad äldreforskningen visar. Detta har lett fram att vi i på alla våra boenden lovar:

• Att varje boende får omsorg utifrån just sina behov och förutsättningar.
  • Att måltiderna ska vara en stund av matglädje men också ge samvaro och gemenskap.
  • Att den som så önskar varje dag ska erbjudas minst en aktivitet och att få komma ut i friska luften.
  • Att de som bor hos oss ska ha tillgång till surfplatta och musiktjänster och att vi använder modern teknik bland annat för att minska risken för fallskador.

På Aleris Orrholmen Plaza kommer kultur att gå som en röd tråd genom verksamheten och då inte minst alla de fantastiska författare, konstnärer och musiker som Värmland skämt bort oss med. Karlstads kommun kommer att abonnera på 36 av de 60 lägenheterna på Aleris Orrholmen Plaza. Äldreboendet har kommit till efter en upphandling som genomförts av Karlstads kommun.

- Det är positivt att vi nu får en ny aktör med ett nytt koncept som kan bidra till att utveckla äldreomsorgen i kommunen. Det betyder också att vi kan erbjuda fler valmöjligheter, säger Marléne Lund Kopparklint (M), kommunalråd och ordförande i vård och omsorgsnämnden i Karlstads kommun.

- Det är naturligtvis oerhört glädjande att Karlstads kommun ger oss detta förtroende. Det är alltid något speciellt att etablera sig i en ny kommun och få chansen att ge de äldre där del av det som vi erbjuder – boende i en fin miljö där alla ska ha det riktigt bra både till vardags och när det är fest. Säger Kristin Ahne, affärsområdeschef för Aleris äldreomsorg.

Förutom de 60 lägenheterna kommer fastigheten där Aleris Orrholmen Plaza ska ligga även att rymma 34 lägenheter för trygghetsboende. Trygghetsboende riktar sig till äldre som vill ha lite mer service och social samvaro än i ett vanligt boende men som inte behöver omsorg dygnet runt, som på ett särskilt boende. För att bo i trygghetsboende krävs inget biståndsbeslut från kommunen.

Aleris vann upphandlingen i samarbete med det Karlstadsbaserade fastighetsbolaget Prepart.

Frågor och svar om Aleris Orrholmen Plaza i Karlstad

När öppnar Aleris Orrholmen Plaza?

Planerad öppning årsskiftet 2019/2020

Hur gör man om man är intresserad av att bo på Aleris Orrholmen Plaza?

För att ansöka om plats kontakta din hemkommun. Om du bor i Karlstad kan du läsa mer här:

För ytterligare information, vänligen kontakta: Henrik Kennedy, kommunikationschef Aleris: 0706-827123.