Ny app ska hjälpa överviktspatienter

Bra stöd före och efter en överviktsoperation har stor betydelse för patientens livskvalitet och möjlighet att hålla vikten. För att förbättra stödet till dem som genomgår fetmakirurgi har medarbetare i Aleris tagit fram appen BariBuddy.

Varje år opereras cirka 5 500 svenskar för övervikt. Operation är den enda metod som har vetenskapligt stöd för att leda till varaktig viktminskning vid kraftig och etablerad övervikt.

- Syftet med appen är att vara precis som namnet säger, en vän att hålla i handen före och efter sin operation. Vi förser våra patienter med massor av bra information inför en operation. Samtidigt vet vi i att de inte alltid är mottagliga, det blir lite information overload, eftersom de är nervösa och oroliga inför vad som komma skall. I appen kan de hitta all information och ta den till sig när det passar dem bäst, säger Carl Magnus Brodén, medicinskt ansvarig gastroenterolog vid Aleris Obesitas Skåne, som har utvecklat appen tillsammans med kollegan Joanna Lenner, dietist vid Aleris Obesitas Skåne.

Efter en fetmaoperation följs patienten under upp till ett år av opererande klinik. Syftet är bland annat att patienten under den tiden ska få vanor som gör att hen mår bra och håller vikten; som att äta sex gånger per dag, låta varje måltid ta minst 25 minuter, motionera och ta vitaminer.

- Tyvärr ser vi att detta är en utmaning för många. Det kanske fungerar i två eller fem år. Men vi vill ju att våra patienter ska må bra efter tio eller tjugo år och då kan man behöva ett stöd, som appen som påminner om när det är dags att äta eller ta sina vitaminer eller där man kan föra dagbok över sina vanor. Jag är övertygad om att appen, förutom att öka livskvaliteten för patienter, också är samhällsekonomiskt effektiv eftersom den minskar behovet av sjukvård hos dem som opererats, säger Carl Magnus Brodén.

BariBuddy finns att ladda ner från appstore. Kostnaden för patienten är cirka 1 krona per dag. För mer information se www.baribuddy.se"

Baribuddy kommer att presenteras på den vetenskapliga konferensen för överviktskirurgi IFSO som hålls i London 29 augusti-2 september 2017.http://www.ifso2017.com/

Fakta överviktsoperationer

Ungefär två tredjedelar av de fetmaoperationer som görs i Sverige är så kallad gastric bypass, det vill säga att matsäcken minskas och kopplas ihop mot mitten av tunntarmens mellersta del. På så sätt minskar energiupptaget i tarmen och hungerkänslorna blir svagare. Resterande tredjedel av operationerna är så kallad gastric sleeve, som innebär att magsäcken minskas mycket och får formen av ett rör, medan tarmen inte berörs.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Kennedy, kommunikationschef Aleris Sverige, 0706-827123