Nytt äldreboende ska ge spännande möten

Nu sätts spaden i marken för Aleris Salabacke Plaza i Uppsala, ett omsorgsboende där man kommer att kunna mötas över generationsgränserna.

Själva byggnaden ska uppföras i fem plan och rymma äldreboende med 72 lägenheter, elva lägenheter som är till för unga i stödboende samt en förskola (som inte drivs av Aleris). För att de olika verksamheterna inte ska störa varandra kommer de att ha separata ingångar. Inflyttning är planerad till september 2017.

- När omsorg om våra allra minsta, våra unga som behöver extra stöd och våra allra äldsta bedrivs i samma hus vet vi att det kommer att uppstå spännande möten och intressanta aktiviteter. Vi inom Aleris är oerhört stolta och glada över av att ha fått Uppsala kommuns förtroende att vara en del av detta speciella hus för omsorg, säger Erik Sandöy, VD Aleris Division Omsorg.

Aleris Plaza är de omsorgsboenden som Aleris planerar och driver i egen regi. Precis som de övriga av dessa boenden kommer Salabacke att rymma ett plaza, en öppen plats för samvaro och aktiviteter. På Salabacke kommer plazat att ligga på plan fem i anslutning till en takterrass. Aleris Plaza-boenden har alltid ett tema och på Salabacke kommer temat att vara kultur med koppling till Carl von Linné.

Fakta Aleris Plaza Salabacke

Äldreboende med 72 lägenheter för personer med demenssjukdomar och somatiska sjukdomar, stödboende med elva lägenheter för unga vuxna med psykosocial problematik, som får tät coachkontakt och har daglig sysselsättning. Öppnas i centrala Uppsala i september 2017.

För ytterligare information, kontakta:

Susanne Strömsén, affärsutvecklare Aleris Omsorg, +46 70-002 17 92

Henrik Kennedy, kommunikationschef Aleris, +46 70-682 71 23

Aleris är ett privat vård- och omsorgsföretag i Sverige, Norge och Danmark med tjänster inom sjukvård, äldreomsorg och psykisk hälsa. Vårt mål är att varje människa ska få den vård, omsorg och vilja som krävs för att nå ett bättre och friskare liv. Aleris ägs av Investor, har 10 000 medarbetare och omsätter cirka 8,5 miljarder kronor.