Reklamen för Morbergs glögg strider mot god affärssed

Alkoholgranskningsmannen, AGM, anser att företaget Supreme Wines & Spirits AB som levererar Morbergs glögg bryter mot god affärssed.

Den aktuella annonsen ursprung i en artikel i magasinet King med bland annat texten: Glöggen har julens röda färg och smaken av julafton när den är som mest harmonisk. Morbergs starkvinsglögg är kort och gott jul på flaska och den här julen ska helst aldrig ta slut.

Artikeln i King är en redaktionell text och omfattas därmed inte av några marknadsföringsregler. Detta förändras emellertid när Supreme Wine & Spirits publicerar delar av artikeln i en annons i Expressen i säljdrivande syfte. Att det är fråga om en annons framgår tydligt bland annat genom att den återger informationstexten ”Alkohol kan skada din hälsa”. Som läsaren mycket väl vet förekommer motsvarande informationstexter endast i annonser. Framställningen utgör marknadsföring och innehållet ska bedömas enligt regelverket för alkoholreklam

Alkoholgranskningsmannen, AGM, anser att annonsen strider mot god affärssed genom följande punkter:

• Annonsen saknar sändarangivelse
  • Texten är varken måttfull eller balanserad
  • Strid mot bildregeln genom bilder på Morbergs själv, vinterlandskap och möbler.

Mer om AGM:s yttrande i detta eller andra ärenden kan du läsa på AGM:s hemsida.

• agm
  • alkoholgranskningsmannen
  • alkoholreklam
  • egenåtgärder