Baaams chefredaktör Jennie Sandberg

Nu splainar Baaam och FRIDA mensen i gemensamma kampanjen ”Menssplaining”

Idag lanserar FRIDA och Baaam sin första gemensamma kampanj, temat är menstruation och det talande namnet är Menssplaining.

– Vi står i daglig kontakt med tusentals unga kvinnor och vårt material om mens är inte bara bland det mest lästa, vi får dessutom ofta önskemål om att producera mer innehåll på temat. Ett tydligt tecken på att det finns stora kunskapsluckor att fylla. Och det är precis det som den här kampanjen syftar till, säger Jennie Sandberg, chefredaktör för Baaam och FRIDA.

Utöver gemensamma sidan menssplaining.se, med samlat innehåll från både Baaam och Frida har man också låtit göra en rad stora läsarundersökningar som kommer presenteras under våren. I initiativet ingår också Menspodden, ett expertgranskat självhjälpstest samt en youtube-satsning med informativa videos. Dessutom uppvaktas landets skolor med ett särskilt utbildnings-kit baserat på resultaten från sajternas egna läsarenkäter.

– Kampanjer laddade med syftesdriven förändringsjournalistik är en bärande balk i Baaams agenda. Att för första gången göra gemensam sak med FRIDA och inkludera även de yngre läsarna känns oerhört viktigt. Det här är ett hett ämne som förenar våra läsargrupper på ett logiskt sätt, adderar Jennie Sandberg.

Ungdomssajten frida.se är sedan sommaren 2018 en del av Baaams digitala universum och Menssplaining är den första gemensamma kampanjen. De når tillsammans över 300 000 unika besökare varje vecka i åldrarna 15-35 år.

Läs mer om menssplaining

Läs mer om undersökningen här

Läs mer om skolkitet här

Jennie Sandberg, chefredaktör +46 (0)76 880 59 83

MENSSPLAINING är ett redaktionellt kampanj-initiativ av Baaam och FRIDA. På menssplaining.se hittar du allt du behöver veta om menstruation. Här finns också det viktiga testet ”Är din mens normal”, Menspodden, informativa videos och kunskapstester.