Etiska rådet slår hårt mot ofrivilligt barnlösa

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 10:02 CET

Vid morgonens eko rapporteras det om Etiska rådets kritiska yttrande om att höja ersättningen för kvinnor som donerar ägg. Där de bland annat konstaterar följande ”Vi vill inte att det ska bli så att man säljer organ och får pengar för det”. Att jämföra äggdonation med att ett organ för pengar är missvisande och fel som etiska rådet gör. Ägg och spermier har vi ett stort förråd av medan exempelvis njurar har vi bara två av

i Region Skåne har ersättningen för äggdonation höjts vilket har inneburit kortare köer och fler har fått möjligheten att bli föräldrar.

Det är anmärkningsvärt att etiska rådet väljer att spä på fördomarna om att kvinnor donerar ägg vid offentliga kliniker i Sverige för att tjäna pengar, inget kunde vara mer fel, säger Gilbert Tribo (L) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Menar Etiska rådet på fullaste allvar att det finns anledning att ifrågasätta motiven bakom donation när det är allmänt känt vilken omfattande och påfrestande process som krävs för att få donera ägg? Varför görs inte samma antagande med spermadonation? säger Car Johan Sonesson (M) regionråd.

I Region Skåne höjdes ersättningen för att den dåvarande ersättningen inte motsvarande äggdonatorernas faktiska kostnader och kostnadsutveckling. Den låga ersättningen som fanns tidigare medförde en brist på donerade ägg och inneburit långa väntetider för ofrivilligt barnlösa som vill bli föräldrar.

– Det står klart att höjningen i Region Skåne gjort att ersättningen för donation av kvinnliga könsceller nu är likvärdig donation av manliga. Med detta faktum borde ju rimligtvis Etiska rådet även ifrågasätta motiven bakom spermadonation, säger Gilbert Tribo (L) andre vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Fakta:

• Om kvinnan anses lämplig för donation påbörjas en stimulering av äggstockarna med hormoninjektioner.
  • Kvinnan måste dagligen själv ta hormoninjektioner under cirka två veckor.
  • När äggen blivit tillräckligt stora så ges ett ägglossningshormon och ungefär 36 timmar senare sugs äggen ut.
  • För de flesta donatorer sker ägguttagningen 12 till 16 dagar efter att man har startat med hormonstimuleringen.
  • När äggen tas ut ges smärtstillande och lokalbedövning.
  • Denna omfattande process är i stark kontrast till spermadonation, där behandlingen är smärtfri och sker förhållandevis snabbt.

För mer information:

Gilbert Tribo (L) 0768-87 03 07