Kontaktsjuksköterska för unga vuxna med psykiska besvär blir nu verklighet

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2015 11:24 CET

Vid gårdagens hälso- och sjukvårdsnämnd blev allians för Skånes satsning på en fast kontaktsjuksköterska för unga vuxna med psykiska besvär verklighet. Det var en av satsningarna i allians för Skånes budget som nu kommer att genomföras i Skåne.

–Vi vet idag att allt fler unga lider av psykiskohälsa och ett problem som dessa personer möter i sjukvården är att de inte har en fast kontaktperson i sjukvården för att få den hjälp och stöd som krävs för att kunna må bättre och gå tillbaka till ett vanligt liv. Därför är det glädjande att vi kan testa nya sätt för att hjälpa unga med psykisk ohälsa, det krävs ett ökat fokus för att vi ska kunna komma till bukt med den stigande psykiska ohälsan i samhället, säger Gilbert Tribo (FP) andra vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

- Så många unga lider idag av psykisk ohälsa. Självmord är till och med den vanligaste dödsorsaken bland unga män. Med det här beslutet kan vi ge många unga i behov av hjälp en enklare väg till det stöd de behöver, säger Birgitta Södertun (KD) gruppledare.

För mer information:

Gilbert Tribo (FP) andra vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden – 076 887 03 07

Birgitta Södertun (KD) Gruppledare – 044 309 33 53

Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har ingått ett formaliserat samarbete i Region Skåne under mandatperioden 2014-2018 med valteknisk samverkan och gemensamma gruppmöten. Vi har kommit överens om gemensamma överordnade mål om långsiktigt hållbar utveckling: ekonomiskt, ekologiskt och socialt.