Nu har samtalen för ett tryggare Skåne inletts

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2019 15:04 CEST

I samband med regionstyrelsens senaste sammanträde (5/9) bjöd Allians för Skåne in övriga partier till samtal för ett tryggare Skåne. I dag träffades partierna för första gången.

– Vi har sett en ökande oro i Skåne kopplad till hot och våld. Detta drabbar även vår verksamhet. Antalet våldsamma incidenter i kollektivtrafiken ökar, det är stökigt på akutmottagningarna och företagare utsätts för hot, stöld och utpressning vilket påverkar näringslivsutvecklingen negativt. Därför är det mycket välkommet att vi nu har inlett samtal för ett tryggare Skåne, säger samtalsledaren Anna Jähnke (M), ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

I trygghetssamtalen deltar två representanter från sju av regionfullmäktiges åtta partier. Nästa samtal genomförs den 5 november.

Carl Johan Sonesson (M), regionråd
Anna Jähnke (M), regionråd
Gilbert Tribo (L), regionråd
Louise Eklund (L). regionråd