Ny digital tjänst i Primärvården Skåne ökar tillgängligheten

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2019 11:09 CET

Foto: Allians för Skåne

Allians för Skåne har hittills satsat 621 miljoner kronor extra på skånsk primärvård. Det ska bli lättare för skåningen att snabbt få hjälp på till exempel vårdcentralerna. Målet är kortare köer och bättre tillgänglighet, bland annat med hjälp av fler digitala tjänster. Idag presenterades en ny sådan: Primärvården Skåne online.

– Vi har från första dagen som vi tillträdde, prioriterat pengar till den nära vården. Under den här mandatperioden har vi lovat att satsa inte mindre än en miljard kronor extra till primärvården i Skåne, till både den offentliga och privat drivna, så att människor snabbare ska kunna få hjälp, säger Birte Sandberg (C), primärvårdsnämndens ordförande.

– De här extra pengarna är ett smörjmedel för att primärvården ska bli mer digital. Det ska vara lätt för skåningarna att få kontakt med de ytterst professionella läkare och sjuksköterskor som finns i Region Skåne. Med den nya tjänsten blir vården mer på patientens villkor, man kan hemifrån beskriva sina symtom när det passar en själv, säger Caroline Hedenström (M), 1:e vice ordförande i primärvårdsnämnden.

Den nya tjänsten, Primärvården Skåne online riktar, sig till vuxna och barn som har lättare medicinska besvär, till exempel hudbesvär, allergi eller luftvägsinfektion. Efter att ha fyllt i ett formulär på vårdcentralens webbplats får patienten snabbt svar från en sjuksköterska eller läkare med bedömning, råd och eventuellt recept. Om det inte räcker med ett digitalt besök ordnas tid för ett fysiskt besök på den vårdcentral där patienten är listad, för att ge en sammanhållen och säker vård.

– För oss är det viktigt att alla, oavsett var man bor i Skåne, får tillgång till vården. Med hjälp av Primärvården Skåne online, så blir tillgängligheten mer jämlik, eftersom den digitala hjälpen finns några fingertryckningar bort i ens telefon, läsplatta eller dator, säger Torbjörn Ekelund (L), ledamot i primärvårdsnämnden.

Ing-Marie Nilsson Axelsson (KD), även hon ledamot i nämnden, passar på att betona det digitala som ett komplement till fysiska besök:

– Det är glädjande att fler vägar in till vården etableras, och jag tror att detta nya verktyg blir ett bra komplement. Vi är alltid måna om att ha patientens perspektiv i de satsningar som görs, därför är det viktigt att poängtera att det här verktyget inte ersätter något annat utan är en helt ny tjänst.

Primärvården Skåne online nås via vårdcentralernas hemsidor, på 1177.se eller direkt via webbadressen pvonline.skane.se där man kan göra ett digitalt besök.

För mer information och kommentarer:

Birte Sandberg (C)
Regionråd och primärvårdsnämndens ordförande
Birte.Sandberg@skane.se
0725-18 87 59

Caroline Hedenström (M)
1:e vice ordförande primärvårdsnämnden
Caroline.hedenstrom@skane.se
0708-25 75 07

Torbjörn Ekelund (L)
Ledamot primärvårdsnämnden
tobbe@svalovsliberalerna.se