Nya krafttag för att lösa kapacitetsbristen på elnäten i Skåne

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2019 14:52 CET

Den skånska kapacitetsbristen på elnätet är ett av de främsta hoten mot tillväxt och välfärd i regionen. Idag har regionala utvecklingsnämnden tagit beslut om att satsa 3.8 miljoner kronor år 2020 på att motverka kapacitetsbristen.

–Vi tar nu ansvar för att göra vad vi kan för säkerställa att Skåne får den kapacitet som krävs både på lång och kort sikt. Men skattebetalare och företagare måste kunna lita på att stat och regering gör sitt, säger Anna Jähnke (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Det långsiktiga arbetet innefattar bland annat att kartlägga kommuner och företagares behov av el fram till 2030, analysera det framtida effektbehovet av laddstolpar och sprida kunskap om elsystem, elreglering och lagstiftning.

–Att regeringen nu uppmärksammar Skånes elsituation är bra. Men vad som föreslås löser på sin höjd problemet på kort sikt. Vi måste även säkerställa att Skåne har en långsiktigt säker och stabil tillgång till el. Detta för att Skåne även fortsättningsvis ska kunna vara en stark tillväxtregion och ta täten med elektrifiering och den gröna omställningen, avslutar Louise Eklund (L) 1:a vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden.