Nystart för tillgänglighetsfrågor i kollektivtrafiken

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2019 15:10 CEST

Idag träffade Carina Zachau (M) och Lars Hansson (C), ordförande respektive förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, representanter från organisationer på funktionshinderområdet samt pensionärsorganisationer. Syftet med mötet var att ta ett nytt grepp om tillgänglighetsfrågor och att hitta rätt samarbetsformer och strukturer för att ta bort de hinder som finns för att fler ska kunna resa med den skånska kollektivtrafiken. På mötet deltog representanter från HSO Skåne, SPF Seniorerna, SKPF, SRF och PRO.

Att tillgängliggöra kollektivtrafiken för fler handlar dels om långsiktiga frågor, där Region Skåne och Skånetrafiken inte alltid har möjligheten att påverka, men också om att hitta de ”lågt hängande frukterna” där kollektivtrafiken kan bli mer tillgänglig på relativt kort tid och med enkla resurser.

Varje dygn utförs cirka 5000 resor i Skåne med serviceresor, som omfattar sjukresor och färdtjänst i 24 av Skånes 33 kommuner. En viktig del av arbetet med tillgängligheten i kollektivtrafiken som helhet är att möjliggöra för fler som idag är beroende av serviceresor att resa med buss eller tåg istället med den friheten som det innebär.

– Det är viktigt att vi tar tag i tillgänglighetsfrågorna och får inspel och kunskap från de organisationer som kan frågorna bäst. Kollektivtrafiken måste fungera så bra som möjligt för så många som möjligt, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Jag är övertygad om att vi tillsammans kan hitta enkla lösningar som gör stor skillnad i vardagen för de som redan åker kollektivt och de som vill göra det. Våra ambitioner på tillgänglighetsområdet är och ska fortsätta vara höga, säger Lars Hansson (C), förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

För mer information och kommentarer:
Carina Zachau (M)
Regionråd och kollektivtrafiknämndens ordförande
072-467 49 83

Lars Hansson (C)
Förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden
072-224 08 48