Ökad tillgänglighet till vårdcentralerna leder till nöjda patienter

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2020 14:00 CET

Foto: Pixabay

I dag publicerade Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) sin nationella patientenkät för primärvården i hela Sverige. För Region Skånes del är resultatet mycket lovande. Åtta av tio skåningar är efter ett besök nöjda med helhetsintrycket av sin vårdcentral. Nästan lika många tycker att de fick besöka sin vårdcentral inom rimlig tid. Enkäten har undersökt både privata och offentliga vårdcentraler.

– Det är glädjande att vi förbättrar oss på alla områden i jämförelse med förra året. Vi ser att fler patienter är nöjda med sin vårdcentral samtidigt som tillgängligheten ökar. Det är en utveckling som vi gärna vill hålla kvar vid. Vi arbetar långsiktigt med primärvården och har satsat mer pengar än någonsin, hittills har vårdcentralerna fått 621 miljoner kronor mer. Våra medarbetare har gjort en fantastisk insats och förtjänar en stor eloge för detta, säger Gilbert Tribo (L), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

– Vi är mycket glada över årets resultat, nu behöver vi fortsätta med arbetet för en tillgängligare hälso- och sjukvård. Vi har över 150 vårdcentraler och en bredd av mångfald, där ungefär hälften av våra vårdcentraler är i privat regi och resten i offentlig regi. Med en mångfald av aktörer kan vi se till att konkurrensen ökar och patienterna får själv välja sin vårdcentral. För oss är primärvården ett fortsatt prioriterat område, avslutar Anna Mannfalk (M), förste vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Läs rapporten här

Gilbert Tribo (L)

Ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden och regionråd

Telefon: 0768- 87 03 07