Allra upphör med diskretionär förvaltning och satsar på nya kunderbjudanden

Allra upphör med att tillhandahålla den diskretionära förvaltningstjänsten av premiepensionen till sina kunder via telefon och satsar på utveckling av kunderbjudandet och rådgivningen.

Allra fortsätter att förvalta kundernas pensionskapital i de fonder som valts åt kunden så där sker inga förändringar.

–  De tekniska förändringarna i premiepensionssystemet innebär att vi inte längre kan på ett för kunderna fördelaktigt sätt tillhandahålla tjänsten, säger Alexander Ernstberger, VD för Allra-koncernen. Vi tar också hänsyn till viljeinriktningen hos myndigheter och lagstiftare samt den pågående debatten gällande konsumentskyddet vid telefonförsäljning och har beslutat att upphöra med tjänsten.

För oss är det viktigt att skapa en god avkastning och trygghet för våra kunder. Vårt fokus framåt är att kontinuerligt utveckla Allra, stärka och utveckla kunderbjudandet, förenkla kundernas vardag och skapa en ekonomisk trygghet för dem. En hög tillgänglighet och kvalitet i vår rådgivning är avgörande.

–  Vi har och satsar ytterligare på en hög tillgänglighet och kompetens i vår rådgivning. Några exempel är att vi rekryterar nyckelpersoner som Greger Wahlstedt till vår förvaltningsorganisation, vi fokuserar på vår kundkommunikation och utveckling av våra befintliga och nya erbjudanden. Jag är övertygad om att våra satsningar och utveckling av Allra ska komma våra kunder tillgodo, säger Alexander Ernstberger.

Allra har en aktiv förvaltningsmodell som innebär att förvaltarteamet dagligen bevakar de globala finansmarknaderna och optimerar förvaltningen efter de aktuella marknadsförutsättningarna.

För mer information, kontakta:

Alexander Ernstberger, Vd Allra
E-post:alexander.ernstberger@allra.se

Helene Jansbo, Kommunikationschef Allra
E-post: helene.jansbo@allra.se

Allra föddes ur idén om att privatekonomiska beslut borde vara enklare. Och kännas tryggare. Idag är Allra ett av Sveriges ledande företag inom tjänster för privatekonomisk trygghet med över 100 medarbetare - varav några är de främsta experterna i Sverige på förvaltning respektive försäkringar. Allra nominerades år 2012 till det ärofyllda och världsetablerade Ernst & Young-priset: ”Entrepreneur of the Year Award” och är stolta över att ha det högsta soliditetsomdömet AAA. Välkommen till Allra – här står livet på tillväxt. Läs mer på www.allra.se