Allrakoncernen samlar kapitalförvaltningen i eget fondbolag

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 11:14 CEST

Efter uppköpet av Prognosia AB konsoliderar Allra Sverige AB förvaltningen av samtliga fonder i Allra Asset Management S.A. Det nya fondbolaget bedriver sin verksamhet från Luxemburg, Europas i särklass största fondcenter.

Allras förvärv av Prognosia under 2014 resulterade i att koncernens fondförvaltning fördelades mellan två aktörer i olika länder. I strävan att samla verksamhet och kundbas introducerar Allra nu dotterbolaget Allra Asset Management S.A., som under sommaren erhållit tillstånd att bedriva fondverksamhet.

Det nya fondbolaget, med säte i Luxemburg, har under juli månad övertagit fondförvaltningen för Allras samtliga fonder samt de fonder som övertogs i samband med Allrakoncernens förvärv av Prognosia. De båda kapitalförvaltningsbolagens samlade fonder har sedan slagits samman för att mynna ut i fyra Allra-fonder. Det sammanlagda värdet uppgår till ca 23 miljarder SEK.

”Vi är mycket nöjda över att äntligen kunna erbjuda samlad fondförvaltning i egen regi. För Allras framtida tillväxt är det grundläggande att vi har en framgångsrik förvaltning och en flexibel fondplattform som kan leverera sparprodukter som adderar tydligt mervärde till våra kunder. Med ett eget fondbolag och våra oerhört kompetenta medarbetare på plats i Luxemburg har vi lagt grunden för nya möjligheter och en fortsatt expansion” säger Alexander Ernstberger, koncernchef för Allra.

Ansvaret för Allras kapitalförvaltning ligger alltjämt hos koncernens förvaltare, med Johan Bergsgård som förvaltningschef. Distributionen i Sverige kommer ske via samma distributionskanaler som tidigare.

Allra föddes ur idén om att privatekonomiska beslut borde vara enklare. Och kännas tryggare. Idag är Allra ett av Sveriges ledande företag inom tjänster för privatekonomisk trygghet med över 130 medarbetare - varav några är de främsta experterna i Sverige på förvaltning respektive försäkringar. Allra nominerades år 2012 till det ärofyllda och världsetablerade Ernst & Young-priset: ”Entrepreneur of the Year Award” och är stolta över att ha det högsta soliditetsomdömet AAA.  Läs mer på www.allra.se

Kommentarer (0)