Alma Property Partners genomför första stängning om 150 miljoner euro till sin andra nordiska fastighetsfond

Stockholmsbaserade Alma Property Partners har tagit in kapital från en grupp institutionella investerare och har redan nått 60% av målvolymen.

Alma Property Partners, ett fastighetsinvesteringsbolag grundat 2014, har tagit in drygt 150 miljoner euro till sin andra pan-nordiska opportunistiska fond, Alma Property Partners II. Merparten av kapitalet kommer från nio europeiska institutioner. Målsättningen är att utöka fondens storlek till omkring 250 miljoner euro, vilket kan öka till totalt 300 miljoner euro.

“Vi är mycket tacksamma för fortsatt förtroende och stöd från våra investerare. De flesta av de investerare som bidrog till den första stängningen var antingen investerare i Alma fond I eller har investerat med mig tidigare. Vi har en aktiv investeringspipeline och har redan gjort några förvärv i fond II,” säger Simon de Château, Partner och CIO för Alma Property Partners.

Alma Property Partners har tio anställda med kontor i Stockholm och Helsingfors. Organisationen växer och planen är att ha cirka 15 personer och ett nytt kontor i Köpenhamn på plats i slutet av 2019.

“Vi är nöjda med resultatet av den första stängningen och vi förväntar oss att avsluta kapitalresningen under andra kvartalet nästa år. Vi är nu fokuserade på att fortsätta förstärka vår organisation. Vi har nyligen anställt Stefan Albinsson som Partner och Head of Asset Management och en annan senior medarbetare och partner kommer att ansluta till investeringsteamet i februari. Nästa år kommer att bli spännande, då vi planerar att öppna ett kontor i Köpenhamn och anställa några fler kollegor till vårt investeringsteam,” säger Sloan Wobbeking, Partner och VD för Alma Property Partners.

Alma Property Partners är ett fastighetsinvesteringsbolag fokuserat på investeringar i Norden. Bolaget är byggt kring principerna aktivt ägande och stark intressegemenskap med investerarna och ägs därför uteslutande av personer som är aktiva i verksamheten. Teamet har omfattande erfarenhet av investeringar, utveckling och förvaltning på den nordiska fastighetsmarknaden. Alma Property Partners har som målsättning att bli den ledande nordiska fastighetsfondförvaltaren och prioriterad samarbetspartner för institutionella investerare som söker exponering mot den nordiska fastighetsmarknaden. För mer information, vänligen besök www.almaproperty.se.