75 kollektivavtal klara

Förbunden inom Almega har nu tecknat 75 stycken kollektivavtal i årets avtalsrörelse. Det är mer än någon annan arbetsgivarorganisation på svensk arbetsmarknad. Samtliga avtal har tecknats inom ramen för den norm om treåriga avtal på 6,5 procent som etablerats i årets avtalsrörelse.

Bland de senaste avtalen märks kollektivavtalet för Kommunal- Bad- och Idrottsanläggningar med Kommunal, Dalslands kanal med Seko, Public Service med journalistförbundet, Unionen och Akademikerförbunden samt nytt avtal för Fastigheter med Sveriges Ingenjörer, Unionen, Ledarna och Seko.

- Almegas förbund tecknar fler kollektivavtal än någon annan arbetsgivarorganisation på den svenska arbetsmarknaden. För vår del är vi nu halvvägs igenom avtalsrörelsen och de 75 avtal vi tecknat har alla hållit sig inom ramen för märket och vi har kommit överens utan utbrutna konflikter i samtliga fall, säger Stefan Koskinen, chef för arbetsgivarpolitisk på Almega.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.