Hövding, Tobii Technology och Scandidos nominerade till Svenska Innovationspriset 2012

Svenska Innovationspriset delas ut för sjätte året i rad. Priset är instiftat av Veckans Affärer och ÅF, med Almega och VINNOVA som partner. För tredje året i rad premieras också studenter i en särskild studentkategori av priset.

"De nominerade visar verkligen hur framgångsrik svensk innovation bygger på de värden som Sverige gjort sig känt för – som design, digital kreativitet och medicinteknik i världsklass", säger Claes de Faire, tf chefredaktör på Veckans Affärer. "En produkt som Hövdings cykelhjälm kombinerar till exempel design i framkant och högteknologisk funktion, och Tobii Technologys ögonstyrningsteknik utvecklas för att vässa både digital marknadsföring och vård av rörelsehindrade." Vinnarna utses vid ett innovationsseminarium på ÅFs huvudkontor i Solna 14 november 2012.

En av de nominerade till 2012 års Svenska Innovationspris är Scandidos, ett Uppsalaföretag som utvecklar lösningar för mätning, dosering och optimering av stråldoser för behandling av cancer. Juryns motivering lyder: "Uppsalabaserade Scandidos börjar nu på allvar skörda frukterna av ett tio år långt arbete. Alla de stora hårdvaruleverantörerna på strålbehandlingsområdet, Elekta inte minst, vill nu ha Scandidos mätinstrument och mjukvara Delta 4 som ser till att den planerade behandlingen verkligen är den som genomförs. Scandidos är ett bra exempel på ett bolag där forskare lyckats bli entreprenörer och jobba nära marknaden. "

Hövding är ett annat av de nominerade företagen. Juryn säger: "'Den osynliga cykelhjälmen' har väckt uppmärksamhet världen över. Hjälmen, som innehåller en hopvikt airbag synlig först om man hamnar i en olycka, har förutom att den inte påverkar frisyr och stil kommit bra ut i alla tester. Terese Alstinoch Anna Haupt, som båda läst industridesignprogrammet i Lund, har trots tuffa tider lyckats plocka in riskkapital på cirka 30 miljoner från privata investerare och affärsänglar. Vi tror att Hövding snabbt kommer att växa i sina stora tankar och bli en ny framgångsrik svensk innovation."

Det tredje nominerade företaget är Tobii Technology. "Ett ungt och piggt gäng som utifrån ett examensarbete på KTH gjort Tobii Technology till ett världsledande bolag inom ögonstyrning, såväl produktmässigt som tekniskt. Tekniken avgör exakt var på en datorskärm en användare tittar. Men förutom att hjälpa annonsörer på nätet används tekniken även för att ge handikappade ett verktyg att kommunicera.

Tobii befinner sig en kraftig expansionsfas och har fått stor uppmärksamhet internationellt, inte minst genom att Intel nyligen gått in som delägare." säger juryn i sin motivering.

I studentkategorin är de nominerade Comparific, en jämförelseapplikation för mobilabonnemang, Standbytid, som skapat ett innovativt system för sista minuten-bokningar, och Vilosten, vilka utvecklat en ny sorts gravstenar med ett lägre pris.

Om Svenska Innovationspriset
Svenska Innovationspriset instiftades 2007 av Veckans Affärer och teknikkonsulten ÅF, och delas ut i samarbete med Almega och VINNOVA. Innovationspriset ska lyfta fram en innovativ person eller grupp som skapat, utvecklat eller stått bakom en svensk innovation som nått kommersiellt genomslag. Innovationspriset Student ska gå till en person eller grupp, på ett universitet eller högskola, som skapat en innovativ produkt eller verksamhet. Förutom äran får vinnaren av Svenska Innovationspriset och Innovationspriset Student 100 000 kronor vardera. Juryn för priset, med representanter från Veckans Affärer, ÅF, ÅForsk, VINNOVA, Almega, Northzone och Capio, leds avBjörn O Nilsson, VD IVA.

Vill du veta mer om priset – kontakta:

Cicki Lewenhaupt Nilsson
projektledare, Veckans Affärers
mail: cicki@va.se
tfn: 08-736 56 62

Teresa Jonek
näringspolitisk expert, Almega
mail: teresa.jonek@almega.se
tfn: 08-762 68 91

• företagsutveckling
  • veckans affärer
  • tjänstesektorn
  • tjänstesektorns utveckling
  • innovation

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 10 000 medlemsföretag med sammanlagt drygt 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59