Kompetensinvandrare borde begära kränkningsersättning av Migrationsverket

Regeringen föreslår att kompetensinvandrare ska kunna kräva skadestånd av arbetsgivare för misstag som begås i samband med anställning.

- Regeringens förslag är feltänkt och bortser från att det många gånger faktiskt inte är arbetsgivarens fel att villkoren avviker och att Migrationsverket återkallar arbetstillståndet. Kompetensinvandrare borde istället begära kränkningsersättning av Migrationsverket som ställer upp krav som är verklighetsfrämmande för delar av arbetsmarknaden.

Det säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega, i en kommentar till regeringens förslag.

- Tjänsteföretagen har stora rekryteringsbehov och vill ha ett smidigt regelverk som inte skapar onödiga hinder för arbetsgivare att anställa kompetensinvandrare. Att Migrationsverket nu ska fokusera på helheten istället för enskildheter kan förhoppningsvis korta handläggningstiden till max två månader för förlängning av arbetstillstånd, vilket borde vara ett tak. Men i avvaktan på den nya lagstiftningen ska träda i kraft fortsätter Sverige att utvisa kompetensinvandrare på grund av bagatellartade fel. Utvisningarna måste stoppas, avslutar Andreas Åström.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.