Lena Hagman om Riksbankens besked: "Överskattar löneutvecklingens inverkan på inflationstakten"

Riksbanken har kommit med besked rörande reporäntan, som förblir oförändrad på –0,5 procent. Samtidigt reviderar man ner de närmaste årens löneökningstakt något – men räknar ändå med att löneglidningen ska ta ordentlig fart kommande år.

Lena Hagman, chefekonom på Almega, kommenterar prognosen.

Riksbankens inflationsprognos överskattar löneutvecklingen och därmed dess inverkan på inflationstakten enligt vår bedömning, menar Lena Hagman.

Riksbanken har visserligen reviderat ned sin prognos för löneökningstakten, med hänsyn till de nya löneavtalen inom industrin, men fortsätter att räkna med att löneglidningen i näringslivet ska ta ordentlig fart efter flera år med knappt någon löneglidning alls. Trots den stigande bristen på personal inom främst kunskapsintensiva branscher har löneglidning varit mycket begränsad.

Sambandet mellan högt resursutnyttjande och timlöneutvecklingen är nu klart svagare än tidigare, vilket Riksbanken ännu inte tagit fasta på i sina prognoser.

Lena Hagmans kommentarer:

- Det ökade internationella konkurrenstrycket för en rad tjänstebranscher har försvagat sambandet mellan resursutnyttjandet och löneutvecklingen och därmed inflationen, påpekar Almegas chefekonom Lena Hagman som reaktion på Riksbankens nya prognos för inflationen.

- Riksbankens inflationsprognos överskattar löneutvecklingens inverkan på inflationstakten enligt vår bedömning, menar Lena Hagman.

- Varför löneglidningen under senare år varit betydligt mindre än under tidigare högkonjunkturer hör samman med att en växande andel av tjänstesektorn är utsatt för internationell konkurrens. Sveriges export består numera av ett större tjänsteinnehåll och även av en större export av rena tjänster, förklarar Lena Hagman.

- Tjänsteföretag måste alltså i ökad utsträckning konkurrera med priser på exportmarknaden. Därmed kan de inte med automatik höja sina försäljningspriser för att kompensera för ökade lönekostnader, hävdar Lena Hagman

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Ingrid Hedenvind Brask

Presschef Media +46 (0)70 400 35 09