Pressinbjudan: Hjärnskatt – ny rapport från Almega

Journalister tillhör en yrkesgrupp som har en negativ så kallad utbildningspremie, vilket innebär att de skulle ha vunnit ekonomiskt på att börja jobba direkt efter gymnasiet istället för att först skaffa sig en examen.

Det framgår av rapporten ”Hjärnskatt – översikt av yrkesgrupper, utbildning och statlig inkomstskatt”. Författare är fil.dr. Johan E. Eklund vid Handelshögskolan i Jönköping och Näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är gjord på uppdrag av Almega.

I rapporten har undersökts vilka yrkesgrupper som ligger över brytpunkten för den statliga inkomstskatten. Något överraskande framkommer det att mycket vanliga yrken kan räknas till gruppen höginkomsttagare. Utöver journalister gäller det även barnmorskor, akutsjuksköterskor, lärare, yrkesvägledare, lokförare, eltekniker med flera.

Rapportens innehåll presenteras av Johan E. Eklund. Den kommenteras av Anna Eklund, ordförande i Saco, och Ulf Lindberg, näringspolitisk chef på Almega.

Dag: Fredag 28 maj

• hjärnskatt
  • ulf lindberg
  • tjänstesektorn

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.