Privata tjänsteföretag har svårt att hitta personal: "Kan inte rekrytera i den utsträckning som behövs"

Almegas tjänsteindikator för kvartal fyra pekar på en ökad sysselsättning i den privata tjänstesektorn, men i praktiken har sysselsättningen redan börjat falla, trots att tjänsteföretagen behöver anställa mer personal.

Företagen efterfrågar personal men kan inte rekrytera i den utsträckning som behövs. Det ansträngda arbetsmarknadsläget gör att sysselsättningstillväxten inte är så hög som den skulle kunna vara, säger Lena Hagman, chefekonom på Almega.

Almega har tidigare varnat för att sysselsättningstillväxten kan komma att bromsas in. En sådan effekt tycks ha inletts under årets tredje kvartal, då sysselsättningen till och med minskade från andra kvartalet.

Det har skett trots att företagen har stora behov av arbetskraft.

- Det kan handla om bristande matchning mellan efterfrågan och tillgång på kompetens, stora pensionsavgångar och för långsam integration av invandrad arbetskraft som gör att vi ser att den faktiska utvecklingen i sysselsättning inte följer de behov som finns. Det talar för att arbetsmarknaden inte klarar av att möta den efterfrågan som finns och det dämpar tillväxten i sysselsättning, säger Lena Hagman.

Almegas tjänsteindikator pekar på att tillväxttakten för den privata tjänstesektorns produktion under årets fjärde kvartal kommer ligga i närheten av föregående kvartals tillväxttakt, som uppgick till 4,4 procent, enligt SCB:s tjänsteproduktionsindex.

Om tjänsteindikatorn får rätt om fjärde kvartalet talar det för att tillväxten för helåret 2016 kommer ligga i närheten av förra årets starka tillväxt.

Flera tjänstebranschers tillväxt har bromsat in i år, medan vissa branscher som visade en svag utveckling under 2015 fått ett rejält lyft.

Bland dessa finns privat vård och omsorg som tog rejäl fart under andra kvartalet i år.

- Den huvudsakliga förklaringen torde vara att det funnits ett starkt uppdämt behov av att möta ökad efterfrågan på vård och omsorg. Även om tillväxttakten blev något svagare under tredje kvartalet var den klart starkare än under förra året då den statliga utredningen om privat vård skapade osäkerhet, säger Lena Hagman.

- Den ökade efterfrågan inom privat sektor kan också bero på den historiskt stora bristen på personal inom offentligt driven verksamhet, bland annat inom vården, säger Lena Hagman.

För andra kvartalet i rad pekar Almegas prisindikator för tjänsteprisernas utveckling, som bygger på företagens förväntningar, nedåt. Trots Sveriges inhemska högkonjunktur pressas tjänstepriserna som det tredje kvartalet knappt ökar alls, vilket tyder på ökat konkurrenstryck för tjänsteföretagen.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har ca 11 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Ingrid Hedenvind Brask

Presschef Media +46 (0)70 400 35 09