Samlad strategi kan öka exporten av välfärdstjänster

- Genom en nationell strategi som samlar aktörer, analyserar marknader och leder främjande delegationer kan politiken öppna upp marknader för svenska tjänsteföretag i välfärdssektorn. Det är dags att kommersialisera bilden av Sverige i världen som välfärdsland, säger Ulf Lindberg, näringspolitisk chef för Almega.

I rapporten "Tjänster utan gränser - välfärdstjänster på export" ges en lång rad exempel på tjänsteföretag som lyckats exportera välfärdstjänster, och förslag för att öka exporten av tjänster inom välfärdssektorn. Rapporten presenterades i Almedalen.

Oslipad diamant

Sverige sitter på en oslipad diamant. Den svenska modellen, med offentlig finansiering och många privata företag i välfärdssektorn, har skapat en unik fördel. Konkurrensen på hemmaplan har vässat de svenska företagen till en gynnsam position på en internationell marknad som än så länge är outvecklad. Vår model med gemensam finansiering och privat produktion är intressant.

Nu vill tyskarna göra en kraftfull utbyggnd av barnomsorgen. I sydeuropa ser man hur det låga barnafödandet tillsammans med värderingsskiften ökar behovet för en god äldreomsorg enligt nordisk modell. Vår unika friskolemodell väcker nu stort intresse i Storbrittanien.

- All den kompetens som finns i den offentliga sektorn borde användas som en bas för att bygga framtidens svenska exportsuccéer,nya stora svenska tjänsteföretag säger Ulf Lindberg.

Vi på Almega ser den svenska välfärdsproduktionen som en oslipad diamant. Vi vill inte såga den svenska modellen. Vi vill bara slipa till den.

- Bilden av Sverige som välfärdsnation är stark i omvärlden, Nu är det dags att utveckla den kommersiella möjlighet som detta innebär, säger Ulf Lindberg.

Förslag som kan öka exporten av välfärdstjänster:

- Kartlägg marknadspotientialen för svensk välfärdsproduktion

- Ge Exportrådet riktat stöd för ökad export

- Stöd framväxten av nya entreprenörer i offentlig sektor

I rapporten ges flera exempel på företag som lyckats exportera välfärdstjänster. Exempelvis Capio (hälso- och sjukvårdsföretag med verksamhet i nio länder), Ultra Education (friskoleföretag med verksamhet i bland annat Indien, Norge och Spanien), Diaverum (bedriver njursjukvård i 14 länder), White (arkitektkontor med export till bland annat Kina, Polen och Norge), och WSP (koknsultföretag inom samhälle och miljö med 250 kontor världen över).

För mer information:

Ulf Lindberg

näringspolitisk chef Almega

tel. 08-762 69 51

mobil. 070-345 69 51

Anders Broberg

presschef Almega

tel. 08-762 68 59

mobil. 070-345 68 59

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 8 900 medlemsföretag med sammanlagt 400 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.