Tågstrejken avslutas: Almega accepterar medlarnas bud

Almega accepterar medlarnas bud i den pågående tågstrejken. Budet innehåller inga begränsningar av användandet av tim- och visstidsanställda. Budet innehåller en kraftig höjning av de timanställdas löner.  Höjningen blir möjlig genom att den fastanställda personalen får avstå från en del av den avtalade löneökningen.

– Det blev ett avtal med höga löneökningar för de timanställda men det betalas genom att de fastanställda avstår delar av sin löneökning, säger Almegas förhandlingschef Beata Hammarskiöld.

Uppgörelsen leder i många fall till att lönen för en timanställd 19-åring utan erfarenhet blir högre än för en fastanställd medarbetare med 40 års erfarenhet. Det kommer skapa en väldigt märklig situation på företagen där de med minst erfarenhet får de högsta lönerna.

– En fortsatt och utvidgad strejk skulle fått oproportionerliga konsekvenser. Därför var vi tvungna att acceptera ett avtal som inte är bra, säger Beata Hammarskiöld.

I och med att parterna tackat ja till budet avbyts alla konfliktåtgärder och tågen kommer börja gå så snart som möjligt.

• tågstrejk
  • strejk
  • seko

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt10 000 medlemsföretag med sammanlagt över 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59