Tillväxten fortsatt hög i tjänstesektorn - Almegas tjänsteindikator 2011 Q3

Tillväxten i tjänstesektorn under tredje kvartalet beräknas bli närmare fem procent. Detta speglar en fortsatt hög produktionstillväxt trots oron på finansmarknaderna.

Almegas tjänsteindikator visar förvisso att produktionstillväxten försvagas något inom den privata tjänstesektorn under tredje kvartalet i år. Under de två första kvartalen har tillväxten legat på omkring 6 procent per kvartal, räknat från motsvarande period förra året. Nu tyder alltså Tjänsteindikatorn på en något svagare tillväxt, närmare 5 procent under tredje kvartalet.

– En produktionstillväxt på fem procent får ändå betecknas som mycket stark, och speglar en fortsatt god efterfrågan på olika typer av tjänster, inte minst företagstjänster, säger Almegas chefekonom Lena Hagman.

Enligt Almega finns det mycket som tyder på att de senaste veckornas oro på finansmarknader och aktiebörser runt om i världen sannolikt kommer att leda till en snabbare inbromsning av tillväxten mot slutet av året. Almega räknar emellertid med att tillväxten i tjänstesektorn på kort sikt inte kommer att påverkas nämnvärt.

Däremot räknar Almega med att tillväxten under fjärde kvartalet kommer att mattas av kraftigare än under tredje kvartalet.

– De tre starka första kvartalen innebär ändå att produktionen i den privata tjänstesektorn under helåret 2011 kan väntas öka med cirka 5 procent, vilket i så fall blir ungefär lika starkt som under 2010, säger Lena Hagman.

Den höga tillväxten i tjänstesektorn under 2011 kan också väntas motverka en djupare avmattning i Sveriges totala produktionstillväxt (BNP) under 2011, eftersom den privata tjänstesektorn väger så tungt i Sveriges ekonomi då den utgör hälften av BNP.

Almega förutspår vidare en fortsatt stark sysselsättningstillväxt under tredje kvartalet i år. Sysselsättningen i Sverige har fortsatt att öka mest inom den privata tjänstesektorn. Resursutnyttjandet var generellt mycket högt i tjänstesektorn under andra kvartalet, vilket kräver ökad sysselsättning för att kunna möta efterfrågan.

Almega räknar dock med att tillväxttakten i antal sysselsatta kommer att börja avta mot slutet av året.

– Jobbtillväxten bromsas av att kunskapsintensiva företag får allt svårare att hitta rätt kompetens på arbetsmarknaden.  Dessutom kommer sannolikt en svagare efterfrågan från exportindustrin och handeln att bromsa jobbtillväxten i tjänstesektorn, förklarar Lena Hagman.

För ytterligare information:

Lena Hagman
chefekonom Almega
tel. 08-762 69 61,
mobil. 0761-08 52 51

David Wästberg
presschef, Almega
tel. 070-345 98 59

• företagsutveckling
  • konjunktur
  • konjunkturprognos
  • lena hagman
  • tjänsteindikatorn
  • tjänstesektorn
  • tjänstesektorns utveckling
  • tillväxt
  • ekonomi
  • ekonomisk rapport
  • ekonomisk kris

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.

David Wästberg

Opinion och påverkan 08-762 68 59