Utanförskapet på arbetsmarknaden kan minskas

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2007 10:54 CET

Nu på tisdag arrangeras seminariet "I arbetslinjens tjänst" då förslag presenteras om hur utanförskapet på arbetsmarknaden snabbare kan minskas. Talar gör bland annat arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin och Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund.

Tid: tisdag 13 februari 2007, kl. 13.00-16.00
Plats: Summits konferenslokaler, Grev Turegatan 30, Stockholm
Trots högkonjunktur befinner sig runt en miljon svenskar utanför den reguljära arbetsmarknaden. Utöver de samhällsekonomiska aspekterna på detta utanförskap finns ett stort mänskligt och socialt lidande.

För att mer effektivt kunna bryta utanförskapet behöver dagens regelverk moderniseras och förbättras. Förslag på vilka förändringar som krävs presenteras vid seminariet.

Programmet i sin helhet:
Inledning, Jonas Milton, vd Almega

Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin

Hur kan vi medverka för att få fler i arbete? Anna-Karin Eklund, ordförande Vårdförbundet

Vad kostar frånvaron för företagen och samhället? Ulf Johansson, Mälardalens högskola

Hur många vill egentligen byta jobb men gör det inte? Henrik Bäckström, Arbetslivsinstitutet

Samtal med företrädare från bemanningsföretagen, vårdföretagen, företagshälsovården, friskvården och utbildningsföretag om: Hur får vi in personer i arbete, hur håller vi kvar personer i arbete, hur får vi personer åter i arbete, och hur får vi personer till nytt arbete? Så kan utanförskapet minskas, Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega

För mer information:

Marie Silfverstolpe
arbetsmiljöexpert
tel. 08-762 69 53
mobil. 070-345 69 53

Anders Broberg
presschef
tel. 08-762 68 59
mobil. 070-345 68 59

Almega är tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation med cirka 8 600 medlemsföretag med sammanlagt 350 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska service- och tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. 2006 blev Almega utsedd till Årets Lobbyist.