Varför har Region Skåne svårare med valfriheten än Västra Götaland?

Hur ser vårdvalssystemen ut i Sverige? Och varför har Region Skåne det svårare att locka vårdföretag än Västra Götaland? De frågorna besvarar ekonomen Johan Kreicbergs, VD för Kreicbergs utredning & opinion, som på uppdrag av Vårdföretagarna har gjort en studie över regionernas vårdvalssystem som presenteras i dag i Almedalen.

Kreicbergs visar hur tre stora regioner: Stockholm, Skåne och Västra Götaland, har utformat sina vårdvalssystem. Resultatet väcker oro. Skillnaderna mellan regionerna är stora. Till exempel vill bara hälften så många utförare etablera sig i Skåne jämfört med i Västra Götaland.

- Studien visar att regionerna utformar sina vårdvalssystem efter eget huvud. Vissa lyckas fantastiskt bra, medan andra sätter så låga priser att de alternativa utförarna motas bort, säger Sara Öberg, näringspolitisk expert på Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna är positiva till utvecklingen med mer valfrihet för patienterna, men är oroliga över studien som visar att det finns stora skillnader mellan regionernas vårdvalssystem.

- Landstingen och regionerna letar efter den bästa vårdvalsmodellen. Regeringen måste hjälpa landstingen att hitta det. Om osäkerheten i vårdsektorn inte åtgärdas äventyras utvecklingen mot mer valfrihet, säger Sara Öberg, och poängterar att det är viktigt att få till stånd ett nationellt vårdval med enhetliga regler för alla regioner och landsting.

- Ett nationellt vårdval med enhetliga regler för regionerna skulle garantera våra äldre och yngre den valfrihet och säkerhet som de har rätt till.

Den första januari ska 12 nya vårdvalssystem införas

LOV, lagen om valfrihetssystem, infördes den första januari 2009 och är ett frivilligt verktyg för de regioner och landsting som vill konkurrensutsätta sina verksamheter. Många regioner har valt inte att införa LOV under den frivilliga perioden. Det betyder att från och med den första januari 2010, då det blir det obligatoriskt för regioner och landsting att ha valfrihetssystem med etableringsfrihet inom primärvården, kommer 12 nya vårdvalsystem att införas.

Landsting och regioner som ännu ej infört LOV

Jönköping, Kalmar, Värmland, Örebro, Västerbotten, Norrbotten, Sörmland, Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Västernorrland, Jämtland.

Landsting och regioner som infört LO

Stockholm, Uppsala, Östergötland, Kronoberg, Skåne, Halland, Västra Götaland, Västmanland, Gotland.

För mer information:

www.vardforetagarna.se

Sara Öberg
näringspolitisk expert
tel. 08-762 68 84
mobil. 070-345 6884
sara.oberg@almega.se

Om Vårdföretagarna

Vårdföretagarna är en arbetsgivar- och intresseorganisation för vårdgivare som bedriver vård och omsorg i privat regi oavsett driftform. Vårdföretagarna har 1 800 medlemsföretag med sammanlagt 50 000 årsanställda. Vårdföretagarna ingår i Almega, som är tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation med cirka 8 900 medlemsföretag med sammanlagt 400 000 anställda. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv.

Om privat vård

• Det finns 14 000 privata vårdföretag i Sverige