22 miljoner till 500 småföretagare i Västmanland och Örebro län

Projektmedel från EU:s socialfond om 22 miljoner kronor har beviljats Almi Företagspartner i Mälardalen. Almi blir projektägare i det treåriga projektet Stuns och de 22 miljonerna kommer att ge 500 av länets småföretagare möjlighet att genom kompetenshöjande insatser utvecklas och växa.

Nu får 500 av Västmanland- och Örebro läns småföretagare chansen att utvecklas och växa. 22 miljoner i EU-stöd har beviljats projektägaren Almi som nu ska se till att projektstödet går till länens småföretagare.

De kompetenshöjande insatserna som i innehåll består av analys och utbildningar kommer att genomföras i samverkan med regionens kommuner, näringslivsfrämjande aktörer och utbildningsorganisationer.

- Beslutet från ESF-rådet om projektet och de 22 miljonerna är oerhört glädjande och goda nyheter för småföretagare i Västmanland och Örebro län. Det är ett stort förtroende att tilldelas projektet och från Almis håll ser vi att projektet på sikt kommer att generera fler växande företag i länet, säger Billy Bergåker, VD för Almi Företagspartner i Mälardalen.

Fakta och bakgrund: Projektet Stuns

• Projektägare: Almi Företagspartner i Mälardalen
  • EU-stöd genom Europeiska Socialfonden, 22 miljoner kronor

Regionen bestående av Västmanland och Örebro län, behöver utveckla näringslivsstrukturen då sammansättningen huvudsakligen består av ett fåtal mycket stora företag och över 90 % solo- och mikroföretag (0-9 anställda). Små företag som av flera skäl behöver utvecklas och växa. Många av dessa små företag arbetar, bland annat på grund av bristande insikt, tid och i viss mån kompetens i mycket liten utsträckning med att utveckla sina affärer. Vare sig på en nationell eller internationell arena.

Projektet kommer att genomsyras av ett icke-diskriminerande perspektiv och allas likaberättigande. Frågor som jämställdhet, tillgänglighet och integration kommer att lyftas fram och följas upp hela projektperioden.

För ytterligare information

Billy Bergåker, VD, Almi Företagspartner i Mälardalen: 021-10 78 04, billy.bergaker@almi.se

Bo Persson, Affärsrådgivare, Almi Företagspartner i Mälardalen, 021-10 78 03, bo.persson@almi.se

Almi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet.

• Finans

• almi företagspartner

• Västmanland

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.