Årets SKAPA-pristagare är utsedda i Västmanland: Innovativ och säker upphängning av vanliga föremål i bilen

Vinnarna av Sveriges största innovationspris SKAPA Utvecklingspris i Västmanland är de båda Västeråsarna Monica Rinne och Jenny Ahlström. De tillkännagavs som vinnare under måndagen vid en ceremoni på Västerås slott. Årets länsvinnare i Västmanland utses och delas ut av Almi Företagspartner Mälardalen och vid ceremonin på Västerås slott var landshövding Minoo Akhtarzand prisutdelare. Innovationen, som har en multifunktion och är inbyggd i bilsätet, gör att man enkelt och säkert kan hänga upp de nödvändigaste vardagsföremålen och kläder.

- Det är ett utmärkt exempel på ett nytänkande, som både förenklar och effektiviserar vår vardag, säger Erik Jonuks, innovationsrådgivare vid Almi Mälardalen och ordförande för Stiftelsen SKAPAs länsjury.

Häng upp föremål enkelt och säkert i bilen

Monica Rinne och Jenny Ahlström har tidigare år varit finalister till SKAPAs länspris med sina säkerhetsprodukter för hästbranschen. I år vinner de båda för en patenterad upphängningsanordning, som byggs in i fordonssäten för att göra det möjligt att hänga upp en eller flera handväskor på ett praktiskt och säkert sätt. Anordningen tillåter också att förvara andra föremål som mobiler, nycklar, nappar och kreditkort och till och med en jacka eller kavaj. Innovationen har alltså en multifunktion och kan fällas in i sätet när den inte används.

- I en bransch där innovation är absolut nödvändigt för att bibehålla sin marknadsposition har de här båda innovatörerna identifierat och utvecklat en lösning på ett problem. Lösningen är liksom många andra framgångsrika innovationer lika självklar som enkel. Innovationen har redan presenterats för en av de stora aktörerna i branschen och har mottagits mycket positivt. Vi hoppas och tror att Smart Holder finns i många bilar inom en snar framtid, säger Erik Jonuks.

Om priset och Stiftelsen SKAPA

SKAPA Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor så får 24 länsfinalister vardera 25 000 kronor samt diplom. Årets länsvinnare i Västmanland utses och delas ut av Almi Företagspartner Mälardalen. Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. En förutsättning för tillväxt är stimulans till nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

För mer information
Magdalena Götheden, Almi Företagspartner Mälardalen, 021 - 10 78 09 / 073 - 649 97 26
Monica Rinne och Jenny Ahlström, årets SKAPA-pristagare, 073 - 648 70 88

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.