Almi Invest investerar i antipiratbolaget DH Anticounterfeit

Almi Invest investerar två miljoner kronor i nystartade DH Anticounterfeit, ett bolag som utvecklar ett webbaserat ärendehanteringssystem för att motverka piratkopiering. I emissionen på totalt fem miljoner kronor deltar också Entreprenörinvest och Readsoftgrundaren Jan Andersson via sitt bolag Asondo. Pengarna ska gå till marknadsföring och rekrytering.

Piratkopiering av välkända varumärken är ett stort problem över hela världen. Elektronik, kläder, väskor, alkoholprodukter och många andra varugrupper piratkopieras regelbundet. Detta är inte bara störande för varumärkesägaren utan kan också vara direkt livshotande och finansierar kriminella nätverk. Cirka 50 procent av alla läkemedel som säljs i världen idag uppskattas vara piratkopierade, vilket medför stor fara för patienterna.

Halmstadsbolaget DH Anticounterfeit (DHA) har utvecklat ett webbaserat ärendehanteringssystem, som ska göra det lättare att komma åt piraterna. Systemet har utvecklats i samarbete med betalande kunder och gör det möjligt för alla inblandade att kommunicera och att samla alla dokument och all information rörande ett varumärkesintrång på ett och samma ställe. På så sätt blir det lättare för alla inblandade parter att få överblick och arbetet med att få tag i piraterna blir effektivare.

- DHA:s system Casemate medför stor samhällsnytta om det bidrar till minskad piratkopiering, säger Robert Hellman, Investment Manager på Almi Invest. Det finns idag ingen konkurrerande produkt specifikt anpassad för varumärkesskydd, så vi ser stor internationell potential för bolaget.

Bolaget, som grundades 2015, är en avknoppning från IT-företaget DH Solutions. Det har redan betalande kunder i 5 länder med över 200 användare i hela världen.

- Vi är väldigt glada över att få in Almi Invest, Entreprenörinvest och Asondo som nya investerare, säger Joakim Gustafsson, vd DH Anticounterfeit. Nu kan vi öka takten i vår lansering på marknaden och få fler kända varumärken att se fördelarna med vår produkt.

För ytterligare information kontakta:

Joakim Gustafsson, vd DH Anticounterfeit, tel 073-682 51 31,
mail joakim.gustafsson@dhanticounterfeit.com
Robert Hellman, Investment Manager Almi Invest, tel 070-263 80 66, mail robert.hellman@almiinvest.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

• almi invest
  • investering
  • riskkapital
  • piratkopiering

Almi Invest (www.almiinvest.se) är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.