Almi Invest investerar i spelbolaget Forgotten Key

Almi Invest investerar en miljon kronor i Karlshamnsbaserade spelbolaget Forgotten Key. I emissionen på totalt två miljoner kronor deltar också Stockholmsbaserade The Springfield Project samt Krigskassa i Blekinge och Sparbanken i Karlshamns Näringslivsstiftelse. Pengarna ska användas till att öka utvecklingstakten för kommande spel.

Forgotten Key utvecklar så kallade atmosfäriska spel, det vill säga spel med en djupare mening. De riktar sig mot spelare som inte söker våld eller action utan snarare attraheras av att lösa kreativa tankeutmaningar i olika vackra miljöer. Detta är en spelkategori som blir allt populärare och målgruppen är vuxna – både män och kvinnor.

Forgotten Key har till skillnad från de flesta oetablerade spelutvecklingsbolag lyckats säkerställa ett avtal med ett spelförlag, tyska Daedalic Entertainment, som finansierar utveckling och marknadsföring av spelet AER.

• Ett förlagskontrakt i detta tidiga skede för ett spelbolags första stora spel är en stark kvalitetsindikator, säger Jenny Strömberg, Investment Manager på Almi Invest. Vi tror att teamet har stora möjligheter att bygga ett bra bolag då de är tidigt ute i en nisch som ligger helt rätt i tiden.

Forgotten Key, som har ursprung i inkubatorn Game Port i Karlshamn, lanserar AER, i höst. Det spelas på PC, Mac, Linux, Xbox One eller Playstation 4 och är bolagets hittills största produkt.

• Vi är mycket glada över att ha fått in Almi Invest och övriga som investerare, säger Robin Hjelte, vd Forgotten Key. Nu kan vi anställa fler utvecklare för att utveckla nya spel och röra oss mot att släppa dem med tätare intervall.

För ytterligare information kontakta:

Robin Hjelte, vd Forgotten Key, tel 076-566 34 81, mail robin.hjelte@forgottenkey.se

Jenny Strömberg, Investment Manager Almi Invest, tel 070-966 75 66, mail jenny.stromberg@almiinvest.se
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, maria.kessling@almiinvest.se

Johannes Hobohm, Associate Partner The Springfieldproject, 070-2900750 johannes.hobohm@thespringfieldproject.se

• almi invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala fondbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.