Almi Invest investerar i trähusföretaget 3-vision

Almi Invest investerar 2,4 miljoner kronor i trähusföretaget 3-vision, som utvecklat ett nytt sätt att bygga miljövänliga trähus. I emissionen på totalt fem miljoner kronor deltar också privata investerare. Pengarna ska gå till att bygga färdigt den nya fabriken i Särna samt till marknadsbearbetning i Sverige och Norge.

3-vision har utvecklat ett modernt sätt att använda gammal och beprövad byggteknik för att tillverka trähus. Tack vare en automatiserad och effektiv produktionsmetod har man lyckats pressa kostnaderna till samma nivå som med dagens byggmetoder.

- 3-vision bygger hus som man gjorde för 150 år sedan, enbart med trä och helt utan plast, säger Håkan Alfon, investment manager på Almi Invest. Eftersom man gör detta till rimliga kostnader så ligger detta helt rätt i tiden. Många kunder vill ha miljövänliga och energisnåla hus, vilket ger 3-vision goda chanser att lyckas.

Med 3-visions teknik kan man få fram trähus och leverera energisnåla och kostnadseffektiva byggelement helt i trä till småhus, flerfamiljshus och offentliga byggnader.

Bolaget äger redan en fabrik i Norge, där man under ett antal år kunnat verifiera att tekniken fungerar. Den fabriken saknar dock kapacitet för den satsning som bolaget nu står inför. Därför bygger 3-vision en ny fabrik i Särna i Dalarna. Bolaget levererar både väggelement och färdiga hus. Fokus ligger på tre marknadssegment – väggelement för arkitektritade hus, flerfamiljshus samt offentliga byggnader såsom skolor, äldreboenden och LSS-boenden.

- Med denna investering får vi möjlighet till bredare lansering av våra trähus, säger Niclas Schevin, vd 3-vision. Vi ser stor efterfrågan på vårt miljövänliga byggsystem som även prismässigt är konkurrenskraftigt.

Den nya fabriken i Särna kommer att ge 20-25 nya arbetstillfällen.

För ytterligare information kontakta:

Håkan Alfon, Investment Manager Almi Invest, tel 070-658 83 13, mail hakan.alfon@almiinvest.se
Niklas Schevin, vd 3-Vision, tel 070-595 16 46, mail niclas@byggmaster.net
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel 076-880 88 10, mail maria.kessling@almiinvest.se

• riskkapital
  • trähus
  • investering
  • almi invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.