Almi och IFS utser Årets Nybyggare: Årets Nybyggare i länet En företagare med stora visioner

Det är Oskarshamnsföretagaren Van Ho Phung som har utsetts till årets Nybyggare i länet. Han fick sin utmärkelse under tisdagen. En nybyggare är en person med utländsk bakgrund som valt att starta eget företag och med begränsade resurser, genom hårt och målmedvetet arbete nått framgång i sitt företagande. Van Ho Phung har mer än väl infriat det kriteriet. Han kom till Sverige för 30 år sedan och har efter arbeten som programmerare, svetsare och busschaufför nu ett eget företag med den klara visionen att förändra logistikkunnandet inom svensk tillverkningsindustri, inte minst genom en ny teknik som han mött under sina affärsresor. – Van Ho Phung har lyckats med det som få andra har gjort. Han är en skicklig entreprenör men också innovatör. Han har en utmärkt förmåga att lyssna in kundernas behov och lyckats föra över detta i sitt företag, som nu står inför en intressant tillväxt, säger Vladimir Lolic, IFS-rådgivare hos Almi Kalmar län. Van Ho Phung är nu också nominerad till det nationella Nybyggarpriset som delas ut av Hans Majestät Kung Carl den XVI Gustav.

Juryn motivering

Juryns motivering till utmärkelsen är att Van Ho Phung har med sitt personliga engagemang och strävan mot perfektion startat och etablerat ett företag och trots alla hinder lyckats skapa en lönsam tillväxt i bolaget. Bolagets kunder består av stora och kända multinationella företag vilket tyder på kvalité och nytänk.

Vill få tillbaka svenska jobb som försvann utomlands
Van Ho Phung kom till Sverige som 22-åring från Vietnam med en utbildningsbakgrund som tekniker. Det var för 30 år sedan. Idag är han en entreprenör och uppfinnare som kan, om han får som han vill, få svensk industri att ta tillbaka de jobb som försvunnit utomlands. - I Sverige är vi bra på teknisk utveckling men tyvärr vågar vi sällan förnya vår logistik, säger han. Han är i färd med att lansera ett magnetbandstyrt fordon som på ett avgörande sätt får ner kostnader och ökar produktionseffektiviteten. Det är en s.k. AGV, ett automatstyrt fordon i en produktionsanläggning som fjärrstyrs på magnetband och bidrar till avsevärda logistikvinster. Han har genom sina affärsresor kommit i kontakt med tekniken. – En ökad automatisering gör att vi kan ta hem jobben som försvann eller åtminstone hålla kvar tillverkningsjobb i Sverige, säger han.

Från svetsare och busschaufför till logistikutvecklare på Scania
Han började sitt första jobb i Sverige hos Press & Plåt i Oskarshamn. En bidragande orsak var att i hans gymnasieutbildning i Vietnam ingick en programmerarutbildning. Sedan följde ett antal år då han arbetade som licenssvetsare, programmerare och busschaufför. År 2007 fick han ett arbete hos Scanias hyttfabrik i Oskarshamn, först som svetsare men snart fick han möjlighet att använda sin förmåga att finna innovativa logistiska lösningar. Scania trodde på hans nya idéer och han kunde delta i utvecklingen av Scanias tillverkningslinjer i olika projekt.

Hans logistiklösning har minskat produktionstiden drastiskt
Det ledde till att han 2008 startade ett eget företag, Li-Hu Logistik, där han utvecklade och designade egna rörkonstruktioner, som ger en effektivare produktion och minskade logistikkostnader. De s.k. logistikracken är stålrörskonstruktioner med ett 20-tal olika varianter för att kunna anpassas till användningsområdet i de flesta industriella miljöer. De kan sedan kopplas ihop med transportband, rullager och andra typer av racks. Detta minskar gångavstånd och ger en reducerad produktionstid, i somliga fall till en tredjedel av tiden. Logistikracken är dessutom utformade utifrån ergonomiska krav och minskar därför risken för förslitningsskador.

”Lärde mig redan som tonåring i Vietnam att lyssna på kundens behov”
Hans företag Li-Hu Logistik omsätter idag runt tre miljoner kronor och har tre anställda. – Men vi får nu in nya stora order som gör att vi börjar växa, säger Van Ho Phung. Han har ett 60-tal kunder både i Sverige och utomlands, förutom Scania också Volvo, Tetra Pak, Atlas Copco, Saab och Trelleborg. – Jag lärde redan som tonåring av min far som var fabrikör i Vietnam att förstå kunden, lyssna och se vad kunden vill, säger han. Företagsnamnet Li-Hu betyder Lean Innovations Hoshin kanri Upgrades.

”Patent på fiskhink med inbyggd sump”
Van Ho Phung fick 2011 nyföretagarpriset i Oskarshamn. Hans verktyg för att enkelt lyfta trädgårdsplattor gjorde att han fick förstapriset i tidningen Gör det självs Hemmafixapris 2008. Han har också patent på en fiskhink med inbyggd sump, som ett resultat av hans stora fiskeintresse. Tanken är att det blir lättare att flytta fiskar utan att spilla och undvika fisklukt i bilen. Annars är hans stora fritidsintresse att resa runt i Sverige och utomlands i familjens husbil tillsammans med fru och barn.

Nybyggarpriset
Nybyggarpriset är en utmärkelse som instiftades 1999 av Stiftelsen IFS Rådgivningscentrum, som är en organisation som verkar för invandrarföretagande i Sverige. Sedan år 2000 är Hans Majestät Kung Carl den XVI Gustav prisets beskyddare. Insamlingsstiftelsen IFS Rådgivningscenter inledde ett samarbete med Almi Företagspartner 2005. Regionala Nybyggarpriset sponsras av SEB och Almi i Kalmar län.

Mer information, kontakta:
Vladimir Lolic, IFS-rådgivare Almi Företagspartner Kalmar län, mobil 072 542 50 85
Van Ho Phung, Årets Nybyggare i Kalmar län, mobil 073 987 43 08

• Kalmar