Almi och NyföretagarCentrum: Årets Mentorer i Skåne är utsedda

Emma Meurling har utsetts till Årets Mentor i kategorin Tillväxtföretag. Till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts André Sjöberg. De utsågs vid en ceremoni på Malmö High Court under onsdagskvällen och prisutdelare var Mikael Stamming, utvecklingsdirektör Region Skåne. – Han har fått oss att få ut det bästa av våra idéer, säger André Sjöbergs adept André Karlsson. – Hon har gett oss och personalen mycket positiv energi, säger Emma Meurlings adepter Elna och Ulf Gränsbo. – Mentorerna har föredömligt följt en mentors viktigaste steg, nämligen lyssnat, coachat och delat med sig av sin kompetens och inte minst sitt kontaktnät, säger Kristin Teleman hos Almi Skåne och Anne A Marbrandt, NyföretagarCentrum Öresund, som representerar de organisationer, som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

Emma Meurlings adept: Försäljningen pekar uppåt
Årets mentor i kategorin Tillväxtföretag är Emma Meurling, som är HR-ansvarig i kemiteknikföretaget Polypeptide. - Hon är trygg, intresserad och lyssnande på ett naturligt sätt. Det har blivit konstruktiva diskussioner och vi har kunnat diskutera relevanta aktuella frågor. Hennes kompetens har varit till hjälp då vår personalgrupp har växt stadigt genom åren och gett oss och personalen mycket positiv energi, som vi nu tar med oss, säger adepterna Elna och Ulf Gränsbo, som i sitt företag Gränsbo Potatis i Vellinge producerar och säljer högkvalitativa livsmedel på miljöriktigt sätt till livsmedelsgrossister, lokala butiker och restauranger. Företaget har 19 anställda och räknar med att omsätta runt 70 mkr i år. - Försäljningen pekar uppåt och förfrågningarna ökar. Mentorskapet har gett oss kraften att möta den positiva trend vi befinner oss i nu, säger adepterna.

André Sjöbergs adept: Vi vill göra cykeln till ett hjälpmedel till integration och gemenskap
Årets mentor i kategorin Nya företag är André Sjöberg, som är distriktschef i Malmö för ISS Sverige, som erbjuder servicetjänster till fastighetsägare, företag och inom offentlig sektor. - André Sjöberg har gett oss ett bättre helhetstänk och att hela tiden se möjligheter i alla situationer. Det är lätt att som nyföretagare tappa bort sig i idéer och koncept. Han har med sin avslappnade men seriösa framtoning fått oss att få ut det bästa av våra idéer, säger adepten André Karlsson, som driver cykelbutiken BienVélo i Malmö, som fokuserar på att främja cykelintresset hos kunderna och sälja cyklar, som gör att man vill ta en nyttig omväg till jobbet. - Vi har gått från idéstadiet till en butik i centrala Malmö med både privata kunder och företagskunder. När vi etablerat oss mer vill vi engagera oss i sociala projekt där cykeln är ett hjälpmedel till integration och gemenskap, säger han.

Ur juryns motivering till utmärkelsen av Emma Meurling:

Emma Meurling har varit engagerad och genuint intresserad av sina adepter och deras utmaningar. Genom ödmjukhet och positiv inställning, tillsammans med kunskaper och erfarenheter kring personal- och HR-frågor har hon stöttat adepterna i deras ledarskap och deras arbete med personalen, vilket har förändrat och förbättrat deras företagande i stort. Hon har varit ett lyhört bollplank som har delat med sig av kontakter och idéer. Hon har bidragit starkt till att adepterna har utvecklats i sina företagarroller, inte minst som ledare för många anställda.

Juryns motivering till utmärkelsen av André Sjöberg:
André Sjöberg har utsetts till Årets Mentor Nya Företag för att genom sitt engagemang, gedigna erfarenhet och konstruktiva feedback ha hjälpt adepten att utvecklas både på idéstadie som i de praktiska detaljerna. De har utvecklat verktygen att ta sig vidare och fått ett helhetstänk vad gäller företagandet.

Prisutdelningarna
Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor i Sverige sker under mässan Eget Företag i Älvsjö den 11 november.

Om mentorprogrammen
Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till tillväxtföretag och NyföretagarCentrum till nya företag, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Kristin Teleman, Almi Företagspartner Skåne, mobil 070 733 08 77
Emma Meurling, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 073 707 78 04
Anne A Marbrandt, NyföretagarCentrum Öresund, mobil 073 427 40 50
André Sjöberg, Årets mentor Nya företag, mobil 073 436 28 99

• almi företagspartner

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.