Gävleborgs bästa innovationer sökes!

För att synliggöra Gävleborg som en konkurrenskraftig och attraktiv region där entreprenörer och företags ges goda möjlighet att växa och utvecklas krävs aktörer som stöder innovation. Almi GävleDala och Movexum erbjuder på olika sätt plattformar för innovatörer att vidareutveckla sina idéer som på sikt spås bli framgångsrika företag som genererar tillväxt i Gävleborgs län. I år går de båda aktörerna samman och vill genom det regionala arrangemanget av SKAPA-priset uppmuntra och uppmärksamma alla innovativa idéer som finns i länet. Vinnarna i länet går vidare till den stora SKAPA-finalen i Stockholm där SKAPA-stiftelsen utser stiftelsen ut två priser; SKAPA-priset på 550 000 kr och SKAPA-priset för unga innovatörer på 250 000 kr.

Urvalet sker i två steg; först länsvis och därefter nationellt. Vinnaren i Gävleborgs län får av Almi GävleDala och Movexum ett pris på 10 000 kronor och kvalificerar sig till finalen i Stockholm. Den regionala prisutdelningen sker på Gävle slott i maj. Fram till den 23 april kan man ansöka om priset. Förra årets vinnare i Gävleborgs län var Movexum-bolaget D-Rail samt Almi-bolaget Kontrollbolaget.

Ulrika Malmqvist, VD på Movexum:

- På Movexum möter vi otroligt många människor som utvecklar innovativa idéer i tidiga skeden till livskraftiga bolag. SKAPA-priset är ett bra verktyg för att synliggöra dessa innovativa människor och företag, men också ge ett finansiellt tillskott till den fortsatta utvecklingen.

Hanna Engström Löwenborg, rådgivare Almi GävleDala:

- På Almi ser en stor potential i vårt län, det finns en spridning av innovationer inom många olika branscher och kompetensen hos våra entreprenörer tillsammans med det innovationsstöd som finns regionalt ger stora möjligheter att lyckas. SKAPA priset med den publiciteten, äran samt prispengarna du får ger en bra skjuts framåt för våra innovatörer och ökar chanserna att lyckas.

SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och som delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket. Varje år delar utser stiftelsen ut två priser; SKAPA-priset på 550 000 kr och SKAPA-priset för unga innovatörer på 250 000 kr.

• Gävleborg

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.