Länsvinnarna till Årets Mentor är utsedda

Årets Mentor kommer att utnämnas i samband med mässan Eget Företag den 20 oktober. Nu är de regionala länsvinnarna utsedda. Årets Mentor utnämns i två kategorier. En för mentorer som hjälpt blivande företagare och för mentorer som hjälpt företagare som varit igång ett tag. Vinnarna presenteras under en prisceremoni ledd av Amelia Adamo under Mentordagen på mässan Eget Företag i Älvsjö den 20 oktober klockan 11.45.
Mentor Eget Företag är världens största ideella mentorprogram för blivande företagare samt nystartade företag. Mentorerna gör en mycket viktig insats för adepternas utveckling. För att lyfta fram mentorernas insats utses årligen Årets mentor i varje län i två kategorier.

- Årets Mentor har fått en mycket stor genomslagskraft och lyfts fram i regional och nationell media varje år. Det gör att vi kan visa upp hur betydelsefullt mentorernas arbete är för våra nyföretagare säger Jimmy Pervik, nationell projektledare på Almi Företagspartner.

– Våra mentorer är oberoende personer med hjärtat på rätt ställe. Genom att bjuda på både sina erfarenheter och sitt kontaktnät ger de våra nyföretagare större chans att lyckas. Att som nyföretagare känna att man inte är ensam är guld värt. Möjligheten till stöd och att kunna bollar idéer gör vägen till ett lönsamt företag både roligare och rakare, säger Josefin Andersson, nationell projektledare på NyföretagarCentrum.

Nationella vinnare
Bland de regionala länsvinnarna har en jury i början av oktober utsett två nationella vinnare. En vinnare som hjälpt en blivande företagare med mentorskap samt en vinnare som hjälpt en nybliven företagare med mentorskap under ett år. Vinnarna kommer att presenteras under en prisceremoni ledd av Amelia Adamo under Mentordagen på mässan Eget Företag i Älvsjö den 20 oktober klockan 11:45.

Om Mentor Eget Företag
Näringsdepartementet har givit Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum i gemensamt uppdrag att skapa ett rikstäckande program för mentorskap i komplement till ordinarie rådgivning. Programmet Mentor Eget Företag finansieras av Näringsdepartementet och regionala ägare och ska öka möjligheterna för blivande och befintliga småföretagare att starta och utveckla lönsamma företag. Programmet innebär en förstärkning och ett komplement till den rådgivning som ALMI och NyföretagarCentrum redan ger. Det övergripande målet är att sprida mentorprogrammet till nyföretagare i hela Sverige. Blivande och nyblivna entreprenörer kan genom programmet kostnadsfritt få tillgång till en mentor under ett år. Det blir på så vis lättare att komma igång med företagandet och det går snabbare att nå lönsamhet och framgång.

Sedan starten 2006 har 5 500 mentorpar statarts över hela landet och fullföljt programmet. Det gör Sverige det främsta landet världen på ideellt mentorskap.
Under 2010 kommer 1 750 nya mentorpar startas över hela landet.

Listan med alla vinnare på nästa sida…

Länsvinnare

1. Anna Sundström, Anagram Kommunikation AB

Värmland
1. Björn Bergegård, Rundabordet Ledarskap AB
2. Monica Bergqvist, controller på jakt efter nya uppdrag!

Västra Götaland
1. Niklas Olausson, IKEA

Västerbotten
1. Lars Köhler, Consultor AB

Västernorrland
2. Lars Bäckvall, Norrlandspojkarna Fastighetsaktiebolag

Västmanland
1. Lena Nordin-Andersson, Nordinspir
2. Tommy Berg, Provida AB

Västra Götaland
1. Niklas Olausson, IKEA
2. Inga-Lill Orbelin, Swedelink Trade & Import

Örebro
1. Johan Bollman, Maze Media Group
2. Camilla Petersen, Booforsen Fastighets AB

Östergötland
2. Lisbeth Sager, tidigare anställd på Motala kommun

För ytterligare information:

Jimmy Pervik – ALMI Företagspartner, 08-709 89 40, 0705-74 69 40, jimmy.pervik@almi.se

Josefin Andersson – NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, 0709-54 35 15, josefin.andersson@jobs-society.se

Läs mer på www.mentoregetforetag.se

OBS! Det finns möjlighet att träffa de nationella vinnarna före ceremonin redan kl 10.30 på plats i Älvsjö under Starta Eget Mässan.
Finns även möjlighet att få intervjua de nationella vinnarna i förväg. Ta kontakt med Jimmy Pervik och/eller Josefin Andersson.