Mer pengar till innovativa företag

Nu får fler innovativa företag möjlighet att utveckla innovationer och affärsidéer som ger tillväxt och lönsamhet. Det innebär att små och medelstora företag kan söka medel i form av Tillväxtlån och Innovationsfinansiering. Innovativa företag kan söka finansiering redan i år.

- Tack vare kraftigt ökade resurser för innovationsfinansiering kan vi nu möta den stora efterfrågan som finns, säger Niklas Jonsson, VD Almi Företagspartner Nord.

Ökningen av medel för Innovationsfinansiering skapar möjligheter för fler företag att förverkliga innovations- och produktutvecklingsprojekt. Fördelen med Innovationsfinansiering är att finansieringen kan anpassas särskilt för företag som driver utvecklingsprojekt.

- Pengarna behövs för att innovativa företag ska kunna satsa på sina idéer. För många av dessa är det svårt att hitta andra finansiärer. Vi är beredda att ta en högre risk och anpassar villkoren så att de är optimerade för företagets bästa, säger Henrik Nygren, finansieringsansvarig Almi Företagspartner Nord.

Tillväxtlånet lanserades i januari i år. Tack vare av en garanti från Europeiska Investeringsfonden. kan Tillväxtlånet erbjudas till särskilt förmånliga villkor. Syftet med lånet är att ge möjlighet för innovativa företag att utveckla innovationer och affärsidéer som ger tillväxt och lönsamhet.

- Tillväxtlånet blev snabbt en stor framgång och vi har haft en stor efterfrågan sedan dess. Hittills i år har vi lånat ut till 400 företag. Vi ser gärna att ännu fler innovativa företag från Norr- och Västerbotten tar del av denna låneprodukt, säger Henrik Nygren.

För ytterligare information kontakta:

Henrik Nygren, Finansieringsansvarig Almi Företagspartner Nord, tel 070-6977981, e-post:

henrik.nygren@almi.se