Pressinbjudan: Årets SKAPA-vinnare samt Årets Nybyggare i Jämtlands utses

Prisutdelning sker tisdag den 11 oktober kl. 11.30–13.00 på Länsresidenset i Östersund. Prisutdelare är landshövding Jöran Hägglund tillsammans med Almi Företagspartner Mitts rådgivningschef, Martin Hellström.

Almi Mitt har tillsammans med jury utsett vinnaren av SKAPA Utvecklingspris som ska representera Jämtland i Sveriges mest prestigefyllda uppfinnartävling. Stiftelsen SKAPAs nationella utvecklingspris på 500 000 kr fördelas på maximalt tre vinnare i samband med mässan ”Eget Företag” i Stockholm.

Pristagare blir den eller de som gjort de mest förtjänstfulla insatserna när det gäller nyskapande och kreativitet som leder till funktionsförbättring, samhällsnytta och användarvänlighet för slutkund.

Ytterligare en utmärkelse, SKAPA Framtidens Innovatör, kommer att delas ut där syftet är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer i åldersspannet 18-29 år så att de kan förverkliga sina idéer. Även här utses en regional representant som går vidare till den nationella finalen.

Priset Årets Nybyggare Jämtland inom kategorin Nystart delas ut till en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete har lyckats skapa ett tillväxtföretag, som står för nytänkande i sin bransch.

Årets Nybyggare Jämtland utses av representanter från SEB och Almi Företagspartner. Vinnaren kommer sedan att ställas mot andra länsvinnare där slutliga finalister plockas ut och gör upp om titeln Årets Nybyggare 2016.

Samtliga vinnare närvarar under prisutdelningen för att berätta om sin produkt/verksamhet.

Mer information om SKAPA och programmet: Anders Karlsson, Almi Företagspartner Mitt AB, tel 063 - 57 11 11

Information kring Årets Nybyggare Jämtland, kontakta Sven Brückmann affärsrådgivare IFS, Almi Företagspartner Mitt AB, 063-57 11 13 http://aretsnybyggare.se/

• årets nybyggare
  • skapa
  • almi mitt

• Östersund

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.